Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan uit verschillende hoeken filmbeeld krijgen met 1 camera?

Ik ga een film maken met 1 camera. Een voorbeeld: Er staan 2 mensen tegenover elkaar. Persoon 1 komt eerst in beeld en daarna weer persoon 2, persoon 1, etc. Hoe film ik dit makkelijk met 1 camera? (uiteraard weet ik dat ik de camera moet verplaatsen en het gesprek met de 2 personen meerdere keren moet filmen) Beetje moeilijk te verwoorden, maar ik hoop dat jullie het snappen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het gaat voornamelijk om de beeldovergangen, zodat het onopmerkelijk is dat het meerdere keren is gefilmd. Dus dat het gesprek tussen de personen gewoon doorgaat zonder dat het amateuristisch overkomt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Belangrijk is in deze opstelling dat je de 'dramatische as' gebruikt als je een gesprek opneemt. Dus als persoon A links opgesteld staat en naar rechts kijkt(naar de gesprekspartner) de as overdreven op links ligt (1/3 de persoon 2/3 het kijkveld naar de andere persoon)
Je neemt het gesprek integraal op, je draait daarna de camera 180 graden o.i.d. zodat je tegenshots kunt snijden(zo kun je audio van de vraagsteller steken onder het beeld van de geïnterviewde) en probeer het gesprek zo goed als mogelijk gelijk met de eerste take op(let op handbewegingen) en dan doe je nog een paar totaaltjes of medium shotjes die je ertussen kunt snijden, hiervoor hoef je niet het hele gesprek opnieuw te doen, want het zijn gewoon tussen shots...

Als het een vraag en antwoord conversatie is, laat dan de persoon die moet antwoorden ook de vraag in het antwoord verwerken.... Zo van: waarom vind dat een mooie auto? Ik vind dat een mooie auto omdat....

Het komt al snel amateuristisch over als bij de beeld las ook het audio verandert, steek het audio dan vooral onder elkaar. Dus audio van de geïnterviewde met het video van de vraagsteller met een begrijpende blik....dit zorgt voor een 'natural flow' in het gesprek...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wauw super! Erg uitgebreid ook, hier heb ik veel aan.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding