Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen een professionele camera en een ordinaire camera?

Wat is het verschil? Ik hoor regelmatig dat mensen een professionele shoot doen in plaats van een foto nemen vanaf een camera of een telefoon. Is het resultaat beter, scherper of echter?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je haalt echt twee dingen door elkaar. Professionele apparatuur, professionele shoot.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het zijn voornamelijk technische verschillen.
Dwz, dat de lenzen beter zijn, en een mooier, scherper en helderder beeld geven. Ook is de sensor beter die dan ook een mooier, scherper en helderder beeld geeft.

Maar vergis je niet. Professionele fotografen hebben heel veel technische kennis in huis en kunnen met een 'cheap camera' ook fantastische foto's maken.
Op youtube heeft de channel DigitalRevCom een aparte series genaamd: "Pro Photographer, Cheap Camera"
http://www.youtube.com/playlist?list=PL7ECB90D96DF59DE5

Dit zijn echt hele leuke filmpjes, waarbij professionele fotografen een goedkoop speelgoed camera in hun handen krijgen en een opdracht. Daarmee moeten ze het dus gaan doen.

Toegevoegd na 9 minuten:
http://www.youtube.com/user/DigitalRevCom

Wat ik dus wil zeggen, is dat goedkopere camera's helemaal nog niet zo slecht hoeven te zijn. Als je tenminste goed kunt fotograferen.

En omgekeerd geldt hetzelfde, een professionele camera kan slechte beelden geven, als je niet goed kunt fotograferen.

Ik zou de uitdaging aangaan, om eerst een goedkoper toestel te nemen, en daar goede foto's mee proberen te maken. Ben je daar een tijdje mee bezig, heb je wellicht eens een workshop fotografie gevolgd, dan weet je wat je misschien mist en waarin een duurder toestel je wel in kan voorzien.

Zelf heb ik het omgekeerd gedaan, en achteraf dus erg veel geld uitgegeven. Ik was 10 jaar geleden begonnen met een camera van toen nog 1500 gulden. Daarna heb ik een SLR gekocht van ook zoveel in Euro's, toen een grotere compact van 500 euro en nu fotografeer ik voornamelijk met een betere compact van 400 euro.

Toegevoegd na 11 minuten:
Maar als ik een 'shoot' doe, pak ik de SLR er wel bij.
Terwijl ik de laatste compact wel ALTIJD bij me draag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er is niet echt een verschil. Een goede fotograaf kan met een goedkope camera vaak veel betere foto's maken dan een amateur met een camera van duizenden euro's.

Het verschil tussen een professionele fotoshoot en gewoon een kiekje nemen is dat een fotoshoot over het algemeen geregisseerd wordt door een professioneel fotograaf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een beroepsfotograaf zal meestal een fullframe camera hebben (fx) (grotere sensor), en de andere camera's noemen ze crop-camera's (dx). Ik heb het trouwens over digitale spiegelreflexcamera's. Mijn ervaring is dat het beeld toch scherper is, minder vertekening. Echter ligt dit ook aan het objectief wat je gebruikt!! Ik heb zelf een Nikon D700 (valt onder de professionele camera's), en wat mij meteen opviel is dat er geen automatische stand op zit, wat inhoudt dat je meer zelf moet instellen. Echter weet ik niet of dit op alle prof. camera's ontbreekt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een prof. schoot is trouwens niet hetzelfde als een prof. camera. Een prof. schoot is een fotoshoot gemaakt door een beroepsfotograaf. Deze kan hij ev. prima maken met een niet-prof. camera (denk aan een compact camera of een dx-camera)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je doet nu net alsof DX en FX algemene termen zijn. Dat zijn het niet, ze zijn Nikon specifiek. Dat leg je verder niet uit en is dus verwarrend of onzinnig.
Een professionele shoot geeft natuurlijk een mooier resultaat. Dit heeft zowel te maken met professionele skills als met camera.

bijv.: een professionele fotograaf heeft een goede lichtset, weet hoe hij een object moet uitlichten, heeft de beschikking over achtergronden (blue- of greenscreen) etc. Hij heeft verstand van composities, poses etc. Daarnaast beheersen veel van hen Lightroom en Photoshop voor correcties en sfeerbepaling.
Een professionele camera heeft meer handmatige instellingen, een betere lens, etc.

De fotoresultaten van doorsnee consumentencamera's, door leken genomen, zijn natuurlijk best goed en volstaan voor privegebruik heel goed. Maar je kunt ze niet vergelijken met foto's van professionele fotografen.

Natuurlijk kan een professional met een consumentencamera ook mooie foto's maken, maar dat is een andere zaak...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn al een hoop verschillen genoemd.
Beter uit lichten, goed compositie en kleur stelling, dit alles i.c.m. een goede visagist en hairstyling voor het beste resultaat.
Wat nog niet genoemd is, met de kant en klaar toestellen, kan je alleen in gunstige omstandigheden een redelijk tot goede foto maken, dus er moet voldoende licht zijn, want als er met flits gewerkt moet worden, vergeet het dan maar. Avond opnames of ingewikkelde opnames met schaduw partijen, gaat allemaal niet lukken met de simpele camera.
Kortom, je mag een veel beter resultaat verwachten, van een professionele shoot.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de vraag was verschil camera en niet of het prof shoot is

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding