Hoe had ik tijdens het fotograferen het kaars licht minder kunnen krijgen (zie foto)?
Tijdens een uitvaart had ik wat foto's gemaakt. De foto voor deze vraag, was gemaakt met een Canon Powershot S100, uit de hand, geen flits, op Diafragma voorkeuze. Omdat die camera het heel goed doet met de half automaat.
Toch stoort het me dat het kaarslicht te fel is en zit me af te vragen of ik dit met een bepaalde techniek tijdens het fotograferen minder had kunnen krijgen. Ook het licht op de voorhoofd van de spreker is te veel. Maar het gezicht heeft verder wel een goede belichting.
Op de manuele stand had ik volgens mij niet echt een betere instelling kunnen vinden. Maar wellicht had ik nog iets kunnen doen met de onboard flitser en doorbelichten. Maar dat gebruik je voornamelijk als de voorgrond donkerder is dan de achtergrond. Nu is dat dus anders om.
Voor de kenners: ISO1600, T=1/10, F5.9, bestandsformaat JPG.
Vanwege het inzoomen van de lens, had ik een speelruimte met de diafragma van F5.9 - F8.
---
Ik heb met een volgende spreker geexpirimenteerd met onderbelichten en in Photoshop weer herstellen. Dit met 2 stops. Wellicht iets te veel voor als je in jpg schiet. (omdat de camera betere ruisafhandeling en foto processor heeft, dan dat ik met Photoshop vanuit RAW kan krijgen). En aangezien ik op ISO 1600 al aan de onderkant van de sluitertijd zat, is dat wel een bewuste keuze geweest.
Foto 2 is dus met 2 stops onderbelicht en dit in 3 lagen weer hersteld, 1 globaal, 2 de gezichten en 3 de kaarsen.
Het is eigenlijk een hele goede camera voor het formaat.
Maar het is in een kerk en ik heb moeten zoomen waarmee de diafragma niet maximaal op kan staan.
Achteraf was ik zeer verrast en zag ik dat ze aardig scherp waren en de ruis niet opvallend genoeg. Maar verscherpen via Photoshop heeft geen nut. Dan verscherp je alleen de ruis en niet de details.
Iso 3200 is te veel voor mijn camera. Dat had ik al eerder bepaald. Maar dat de sluitertijd van 1/10 goed is voor uit de hand met die zoom is nieuw.
Ik had wel extra mijn best gedaan om zoveel mogelijk stabiliteit te vinden voor de camera en mijn armen. Ook niet geademd tijdens het afdrukken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.