Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een eos camera fotograferen zonder een extra lens?

Ik spaar al een tijdje voor de Canon EOS 60D en heb eindelijk genoeg geld voor de body.
Alleen vroeg ik me af of de camera ook zonder extra lens fotografeert, want dan weet ik of ik nog even door moet sparen en dan alles in een koop. Of nu eerst de body en dan later de lens.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Beter nog een tijdje sparen want zonder lens lukt dat echt niet.

Toegevoegd na 14 minuten:
Bron vergeten vermelden met een klein overzicht van de werking van uw camera.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet er sowieso een lens bij hebben. Je hebt vaak een kit die niet veel duurder is dan alleen de body. Daar zit dan een simpele lens bij die goed genoeg is om simpele foto's te maken.

Je kan dus niet alleen met de body een foto maken.

Toegevoegd na 12 minuten:
Overigens wil ik je aanraden om met een simpeler camera te beginnen als je nog weinig verstand hebt van camera's. Je kan met een camera van 100/200 euro net zulke mooie foto's maken als met de dikste camera van duizenden euro's. Je moet alleen met je camera om leren gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om te fotograferen heb je een of andere vorm van een lens nodig. De lens bundelt namelijk het licht op de sensor of de film.

De goedkoopste vorm van 'lens' is een 'pinhole', een heel klein gaatje zonder glas. Maar, pinhole-fotografie is iets voor gevorderden. Je moet er al wat handigheid met fotografie en camera's voor hebben.

Er is wat discussie op internet over wat belangrijker is voor de kwaliteit van een foto, de lens of de camera. Dus, dure lens + goedkope camera versus goedkope lens + dure camera.
http://youtu.be/hk5IMmEDWH4

Zelf ben ik nog steeds blij dat ik vooral in goede lenzen heb geïnvesteerd de afgelopen 15 jaar. Misschien is het voor jou ook een idee om een goedkopere camera te kopen zodat je geld over houd voor een goede lens. Als ogenschijnlijk beginner in de fotografie met een niet bovenmatig groot budget, dan hoef je toch niet gelijk een nieuwe 'middenklasse' Canon aan te schaffen lijkt me. Ik bedoel het niet verkeerd, maar iemand met fotografie-ervaring zou deze vraag niet gesteld hebben.

De opvolger van de camera waar ik nog steeds fantastische foto's mee maak, doet op Marktplaats momenteel 300 euro in goede, gebruikte staat. Dan kan je nog een fantastische lens aanschaffen en minder geld kwijt zijn dan een D60.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry, ik bedoel 60D.... ben zelf van het kamp waar de D voor het nummertje staat...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen sprake van een "extra" lens. Er zitten geen lenzen in de body zelf. Daar heb je juist een objectief voor nodig. De body heeft aan de voorkant gewoon een gat zitten met een dop erop. Daar moet je je objectief op klikken.
Gewoon nog even doorsparen dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is een beetje verwarrend door het woord "extra", want het klinkt alsof of je al in het bezit bent van een andere lens of lenzen (bij voorbeeld van een ouder model van een digitale Canon), dus ik geef je 3 antwoorden:

1) Als je andere lenzen hebt die je kon gebruiken bij een andere digitale Canon EOS body (b.v. een 1000D, of een 300D...), dan kan je deze altijd gebruiken bij een 60D, zonder uitzonderingen.

2) Als je andere lenzen hebt van een niet digitale Canon camera of van een andere merk, dan is de kans buitengewoon groot dat deze niet gebruikt kunnen worden bij een Canon 60D body. Je zou een adapter kunnen kopen, maar dat loont niet, je kan beter een nieuwe lens kopen.

3) Als je met je vraag bedoelt dat je helemaal geen lens hebt, en je bent van plan om een losse Canon EOS 60D body te kopen, dan is het antwoord dat je hiermee helemaal geen foto's zal kunnen maken. Je MOET een lens + body hebben.
In dat geval is mijn advies dat je kiest voor een kit van body + lens.
Tot eind april heeft Canon een cash-back actie en is de aanschaf van een 60D + kitlens extra voordelig (€80 terug, dat komt omdat binnenkort komt de opvolger van de 60D) Je zou kunnen gaan voor een 60D + 18-135 IS lens. Dat is een hele mooie basic all-round lens, en voor iets meer dan €800 ben je helemaal rond.
Als dat te veel is voor je budget, dan kan je altijd kiezen voor een goedkopere body (de 60D is eigenlijk semiprofessioneel) zoals een 600D die je ook kan combineren met een kitlens, zoals b.v. dezelfde 18-135 IS lens (voor ca. €750) of een 17-85 IS USM lens (voor ca. €850, maar dan heb je een hele mooie lens)

In ieder geval geldt ALTIJD dat je beter kan investeren in een betere lens dan in een betere body.
Plan B is dat je kiest voor een losse 60D body (met de cash-back actie rond de €620), en dan koop je een mooie tweedehands lens (via Internet of bij een goede, betrouwbare zaak)

Veel succes en wijsheid!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing