Oude film/foto lenzen net zo goed als nieuwe?
Ik zit met een klein dilemma en hoop aan de hand van jullie adviezen een knoop door te kunnen hakken.
Ik ben nu al 2 jaar in het bezit van een Canon 5D mk2 en heb toendertijd tegelijk 3 canon lenzen gekocht, namelijk :
- EF 28mm 1.8
- EF 50mm 1.4
- EF 85mm 1.8
An sich zijn het (h)eerlijke lenzen, echter heb ik nu een tijd de Nikon Nikkor AIS lenzen op het oog en van wat ik qua videobeelden op het internet heb gezien vind ik dat ze een mooier karakter hebben dan de Canon EF lenzen (naar mijn mening).
Nu krijg ik soms weleens de neiging om te overwegen om mijn Canon lenzen te verpatsen zodat ik een complete Nikon Nikkor AIS prime lenzen van kan kopen (uiteraard met conversiering ertussen).
En dan wel de :
- Nikkor 20mm 2.8 AIS
- Nikkor 35mm 1.8 AIS
- Nikkor 50mm 1.4 AIS
- Nikkor 85mm 1.8 of 2.0 AIS
Dat ik geen auto-focus meer heb vind ik geen probleem, want die gebruik ik zoiezo nooit. Dat kan ook niet tijdens het filmen met een 5D, en fotograferen doe ik niet aan :-)
Doe ik hier goed aan? Ondanks dat ik de kleurkarakter mooier vind, zal ik er qua kwaliteit op achteruit gaan?
Ik heb weleens gehoord dat nieuwe generatie lenzen beter glas hebben en daarom beter zijn..
Iemand die mij hierin opheldering kan geven? Mijn dank is groot!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.