Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik mijn digitale foto´s beschermen/opslaan?

Ik heb een groot aantal fotos op mijn pc staan (37+ gb)
Ik beschik niet over een externe harde schijf.

Is er een manier om deze bijvoorbeeld online veilig te stellen? Het zou zonde zijn als ik alles kwijt raak bij een crash.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1.3K
Pieter2011
12 jaar geleden
Oei... ik zou geen nacht meer rustig slapen zonder goeie back-up! Die hoeveelheid kun je ook niet gratis online opslaan, tenzij je de foto's enorm verkleind. Ik zou echt een externe harde schijf kopen! Voor iets meer dan 100 euro heb je 2TB opslag: http://www.kieskeurig.nl/harde_schijf/beste?new=N&page=2&sort=price&order=asc&q=&rq=&ps=10&pcode=harddisk&qcode=harde_schijf&f59857[]=109550&min_default=7&max_default=582&min=7&max=582

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik zou ACUUT iets hieraan doen!!

Het aanschaffen van een externe schijf kost echt helemaal geen drol meer. Voor minder dan €100 kan je een externe schijf online bestellen met meer dan genoeg opslagruimte (1 TB of zo) die net iets groter is dan een dikke portemonnee, en die je alleen via de USB hoeft aan te sluiten, je hebt niet eens een stopcontact nodig.

Online foto's opslaan is ook een optie, maar je hebt twee varianten:
-Gratis: dat kan op talloze sites zoals Flickr of Picasa (even googelen) Je kan zelfs mooi albums maken, met vrienden delen, enz. Nadeel is dat deze sites meestal beperkingen instellen voor de grote van de foto's, zowel een maximale grootte voor elke foto (vergeet het dus als je foto's hebt van meer dan 2-3 MB per stuk), als totale opslag capaciteït.
- Tegen betaling: dezelfde sites (en nog meer) bieden onbeperkt opslagruimte tegen een vergoeding. De prijs kan variëren per aanbieder maar zal zijn iets van enkele tientjes op jaar basis.

Zelf heb ik gekozen voor een dubbele oplossing: ik heb een externe schijf van 500 GB waar ik alle foto's in z'n originele formaat en grootte heb (dus zonder kwaliteitsverlies), en de mooiste heb ik op Picasa geplaatst. Hiervoor heb ik ze verkleind, om binnen de perken van 'gratis' te blijven. Mocht mijn hele huis met PC en externe schijf afbranden, dan heb ik tenminste de allermooiste foto's nog ergens staan.

Zie de link voor een vergelijking van externe harde schijven. Ik zou het écht doen, en wel NÚ (^_^)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
100,euro is voor sommige mensen bijzonder veel geld ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder meer hoor!! Ook voor mij :-)
Maar je kan het ook zo bekijken: maak de afweging tussen de waarde van je foto herinneringen van -waarschijnlijk- heel veel jaren, en de waarde van zo'n apparaat. Ik heb gezien dat je hebt externe harde schijven van 500 GB al voor €50. Stel dat een hacker je PC zou 'gijzelen' en €50 losgeld je zou vragen om je PC met al je foto's niet voorgoed te vernietigen. Als je "ja" zou zeggen, dan weet je ook meteen of het voor je de moeite waard is om een externe harde schijf aan te schaffen. Overigens, met die 500 GB kan je ook alle waardevolle documenten in je PC back-upen, niet alleen de foto's. Ik weet niet jij, maar ik heb aardig wat dingen in mijn PC staan die ik niet graag zou willen missen! Plan B is dat je een pakje recordable DVD's koopt of een USB-stick, maar die zijn minder stabiel en kosten bijna even veel geld, plus dat je veel minder opslagruimte hebt.

Andere antwoorden (1)

Inderdaad een backup is absoluut noodzakelijk.
Jammer genoeg kunnen ook backups stuk gaan en daarom heb ik 2 backups.
Dus 2 externe HDD's. Mijn maandelijkse backup rouleer ik op deze HDD, dus de ene maand de HDD nummer 1 en de volgende maand nummer 2.
Deze HDD's heb ik nooit aan de computer zitten, behalve tijdens het backuppen. Ik leg de dan in een brandwerende kluis.

Online kan natuurlijk ook. Maar wil je die foto's online hebben staan. Waar tegenwoordig steeds meer gehacked wordt?
De grote boze www.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding