Kan ik een filmrolletje na ruim tien jaar nog laten ontwikkelen en afdrukken?
Bij het opruimen vond ik een grotendeels mechanische wegwerpcamera. Zo'n ding waarbij je na het maken van elke foto aan een wieletje moet draaien om de filmrol een stukje door te spoelen.
Ik weet dat ik die camera tussen 1999 en 2001 heb gekregen. Ik heb er destijds ongeveer 20 foto's mee gemaakt, op een filmrolletje van 36 foto's.
De camera deed het niet meer.
Ik heb de camera toen gesloopt (de enige manier om het rolletje eruit te krijgen) en zag dat een deel van de film nog uit het rolletje stak. Met de hand heb ik de film in het rolletje gewonden.
Als de foto's zijn gemaakt op het deel van de film dat zich buiten het rolletje bevond, zijn die nu natuurlijk allemaal verloren.
Als de foto's zijn gemaakt op het deel van de film dat al naar binnen was gerold, zal hooguit een deel van de laatste foto verloren zijn. De rest zou nog goed kunnen zijn.
Subvraag 1:
Hoe werken zulke camera's doorgaans - staan de foto's op het deel van de film dat nog buiten de filmrol zat, of staan ze op het deel dat al naar binnen was gerold?
Subvraag 2:
(Alleen van toepassing wanneer de foto's zich *in* de filmrol bevinden.)
Kan een belicht filmrolletje na meer dan tien jaar nog ontwikkeld worden? Wat zijn mijn kansen?
Laat je verrassen over het resultaat! Een leuk expiriment.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.