Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel stofdeeltjes mogen er nog op de sensor van mijn SLR zitten na professionele reiniging?

Ik heb mijn digitale spiegelreflexcamera door een fotograaf laten reinigen. Er waren namelijk veel stofjes op de sensor gekomen, en die waren zichtbaar op de foto's.

Na reiniging zitten er nog steeds zichtbare stofjes op de sensor.

Hoeveel stofjes mogen er nog op zitten na professionele reiniging? Anders gezegd: bij hoeveel stofjes is het reëel om terug te gaan omdat ze het niet goed genoeg hebben gedaan?

Toegevoegd na 45 minuten:

Onderstaand plaatje toont slechts een *deel* van mijn sensor. Het is wel een 1:1-vergroting, dus zeg maar ingezoomd op pixelniveau.

Toegevoegd na 16 uur:

In totaal zie ik 11 stofjes. Het duidelijk zichtbare stofje op de afbeelding is het grootste stofje. De meeste andere stofjes zijn kleiner dan dit grootste stofje, maar (veel) groter dan de twee andere omcirkelde stofjes.

Het plaatje is genomen op F/32. Scherpstelling op ongeveer 50 cm. Camera nauwelijks bewogen tijdens het maken van de foto.

Het afgebeelde grote stofje en enkele van de andere stofjes zijn zichtbaar op afgedrukte foto's van 13x18.

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
in: Camera's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Er is natuurlijk geen richtlijn. Dus je kunt nooit teruggaan met een beschuldiging.

Bovendien zullen die stofjes alleen zichtbaar zijn als je in de kleinste diafragma openingen schiet. Dus van F18-F22. En dan natuurlijk alleen als je de foto's als een poster gaat afdrukken.
Bovendien zal je bij zulke afdrukken altijd de hele afbeelding nalopen op kleine oneffenheden. Die stofjes 'clone' je zo weg in photoshop.

Je kunt het zelfs door photoshop laten automatiseren. Ik weet niet precies hoe en waar, maar je kunt een referentie foto door photoshop laten gebruiken op al je foto's.

Maar op A4 formaat en een foto met diafragma groter dan F16 zal je niets zien op de foto. En die grote diafragma's worden vaak alleen maar gebruikt met statief of in de studio.

PS: je vergroting zal waarschijnlijk niet 100% zijn, maar 400%

Dit antwoord is alleen bedoeld om de 'stofjes' in een relatief kader te plaatsen.

---

Ik heb zelfs een put in mijn sensor zitten. Nooit wat van gemerkt, totdat ik de sensor liet schoonmaken. Maar daarna heb ik er ook nooit meer last van gehad. Alleen al omdat ik meestal met grote diafragma's werk en geen posters afdruk.
Was het eigenlijk ook alweer vergeten totdat ik je vraag tegenkwam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik neem aan.. In ieder geval zou het zo schoon moeten zijn dat die stofdeeltjes niet zochtbaar zijn. Het kan ook zijn dat het geen stof is maar iets anders. Als dat stofdeeltjes zijn zou ik met de zelfde afbeelding die je aan ons liet zien terug gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige echte goede fotozaak die er in mijn stad nog is,
geeft een soort van garantie op sensorreinigen.
Dit zouden zij te veel vinden, wat jij laat zien.

Met wat jij nog laat zien aan stofjes kun je gewoon terug gaan. Een goede zaak met goede service doet het dan opnieuw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe zou de sensor schoon moeten zijn. Schoon is echter in dit geval ook relatief. Bovendien: op het moment dat je een objectief wisselt en er is wat stof in je omgeving, heb je er zo weer nieuwe stofjes op. Ik weet niet of de 700 die je schijnt te gebruiken automatische stofverwijdering heeft, zoals mijn 7000, maar die heb ik in ieder geval zó ingesteld dat ie bij iedere camera start reinigt. Daarnaast is de sensor ook héél goed zelf te reinigen met behulp van in de handel zijnde hulpmiddeltjes, is echt geen heksentoer, je moet alleen voorzichtig aan en langzaam werken.
Jou stofjes zijn eigenlijk te verwaarlozen, je zult ze normaal gesproken (als je er niet specifiek naar zoekt) niet waarnemen, hooguit in een strakblauwe lucht of op een strak witte muur o.i.d.
Als je Capture NX gebruikt voor het verwerken van je beelden, kun je inderdaad via de stofreferentie foto de stofjes automatisch laten verwijderen.
Ga lekker fotograferen. Succes.
P.S.: Wees blij dat je digitaal werkt, toen ik m'n platen nog in de doka analoog verwerkte moest ik na droging met potlood en penseel er tegenaan om de stofjes weg te poetsen, was wel even wat meer werk.

Toegevoegd na 6 uur:
Je geeft aan diafragma 32 c.q 36 gebruikt te hebben. Dat is soms nodig, maar normaal gesproken gebruik je dergelijke waarden niet, dus constateer ik dat je hier allen bezig geweest bent met zoeken naar problemen. Als jij gewoon foto's maakt, zit je ergens tussen 4 en 8 met je diafragma, en zul je DEZE stofjes iet terug zien.
Om te voorkomen dat je er nog meer binnen krijgt: voorzichtig zijn met objectief-wissels. Je schrijft ergens dat je het zelfs hoorde kraken bij het wisselen, dat betekend dus dat je de boel wisselt onder daarvoor niet geëigende omstandigheden (wind met stof en/of zelfs zand). Als je zo onvoorzichtig met je apparatuur omgaat VRAAG je om problemen. Ik heb zelf een D80 gehad zonder stofverwijdering, en heb die in drie en een half jaar twee keer moeten reinigen door wisselen op ongelegen plekken, daar ga ik dan niet anderen over lastigvallen, want dat is in dat geval mijn eigen schuld. Een camera heeft tenslotte recht op goede zorg, dat wil zeggen dat de eigenaar de boel schoonhoudt, of schoon maakt c.q. laat maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing