Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe leg je bliksem vast op foto?

Het is hier aan het bliksemen. Het is echt mooi want de wolken zien er oranje uit en het regent niet. Ik wil het vastleggen op foto maar ik weet niet hoe. Ik heb heel veel foto's achter elkaar genomen in de hoop dat ik er eentje heb op foto maar helaas. Hoe kan ik bliksem het best vastleggen? Ik heb een DSLR.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
980
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het nog gelukt? Heb je een mooie foto kunnen maken en wil je die dan laten zien? Ik ben gek op mooie foto's van dit soort verschijnselen!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is een compleet andere techniek, maar als je een klein beetje kan programmeren, een camera met externe sluiter mogelijkheid hebt en een Arduino-bordje plus foto-diode koopt kun je zelf een "bliksem-sluiter" maken.

Een bliksemschicht is gauw een milliseconde of 40 tot 120 zichtbaar.
Arduino is een micro-controller, wat feitelijk een totaal computertje op een chip is. Kosten, een eurootje of 12-25. Als de foto-diode of -transistor meer licht als omgevingslicht ontdekt kan zo'n controllertje binnen een aantal microseconde de sluiter aansturen. Als de camera vervolgens binnen 40-120 milliseconde een foto weet te maken heb je veel kans groot dat je de flits op foto hebt.

Het leuke van deze techniek is dat je het evt. ook overdag kan gebruiken. Sesoren zijn niet zo duur en je kan verschillende soorten gebruiken. Je moet jezelf er wel wat voor in elektronica en evt. programeren verdiepen, maar op zich is het een vrij simpel beginnersproject.

Arduino noem ik daar het een enorme ondersteuning van/voor hobbyisten heeft en simpel opgezet is, maar in principe zou je het ook met tal van andere soorten microcontrollers kunnen doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zorg dat je op een veilig plekje staat (wees dus zelf niet het hoogste punt), zet je sluiter zo lang mogelijk open en wacht op de bliksem. Als de bliksem is gekomen terwijl je sluiter open staat heb je de bliksem gevangen.. Camera op statief is dus vereist!

Moeilijkste is nog om een mooie plek te vinden qua compositie waar je ook nog eens veilig staat, niet in het open veld dus met je statief.

(Een goede timing is ook wel handig. ;-))
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een kans te hebben bliksemfotografie goed te doen heb je het volgende nodig:

*Camera met bulk sluitertijd.
*Een aantal lenzen van 28mm tot 135mm brandpuntsafstand, liefst een wat groter interval. Lenzen met een vaste brandpuntsafstand zijn te verkiezen boven zoomlenzen, want deze zijn minder scherp. De diafragmainstellingen moeten variabel zijn tussen f/2.8 en f/22.
*Stevig statief.
*Vergrendelbare draadontspanner
*Film (instelling) met een lage gevoeligheid, liefst 100 of 200 ISO

http://www.weerfotografie.nl/technieken.php?cat=bliksem&pagina=bliksem

Op deze site staat echter dat het diafragma belangijker is dan de sluitertijd:
http://pietberger.webnode.com/news/bliksem-fotografie/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een grote sluitertijd neemt terwijl je camera op statief staat kun je het proberen met een stuk karton voor je lens. Door je sluiter open te houden kun je op het moment dat het bliksemt het karton weghalen en daarna weer voor de lens houden. Zo kun je meerdere flitsen op een foto krijgen wat de foto nog spannender maakt. Succes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is inderdaad een mogelijkheid om zo bliksems te "vangen". Heel klein diafragma (22 of 32) open zetten op de stand B en wachten tot één of twee bliksems binnen het gezichtsveld van de lens zijn geweest, daarna opnieuw, totdat de bui over is. Afstand instelling op M en oneindig, anders gaat ie pendelen. Succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding