Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe verwijder je een rode pixel op een foto, als deze mogelijk het gevolg is van een defect op de beeldschip in de camera?

Ik heb een compactcamera (Panasonic Lumix) en sinds een paar maanden een rode pixel op mijn foto's. Meestal valt het niet zo op, maar nu ik het weet ga ik me eraan storen. Ik ben benieuwd of er oplossingen voor dit probleem zijn, of dat ik moet sparen voor een nieuwe camera (dat laatste was een retorische vraag).

Ik heb gelezen dat er bij spiegelreflexen mogelijkheden zijn om dit probleem te verbeteren, maar bij compact camera's kan je niet bij de CCD chip.

Misschien is het mogelijk om achteraf de pixel te verwijderen op de foto met een externe tool die dat gelijk voor alle foto's doet?

Toegevoegd na 4 minuten:
Zie bijgaande foto. Als je er op klikt kan je deze vergroten.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik ben er in ieder geval wel uit dat de vakterm hiervoor een "hot pixel" is. Dat komt vaker voor bij langere sluitertijden, maar ze kunnen overgaan in een "stuck pixel". De pixel blijft dan rood.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Camera's
3.2K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hotpixels oftewel dode pixels komen ook op lcd-schermen voor waar ook niets aan te doen is.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit zijn hot pixels en ze ontstaan normaal gesproken als je een lange belichting hebt bij donkere opnamen.

Als de camera ouder wordt is de kans groter dat de hot pixels altijd aan blijven. Ze heten dan "stuck pixels" en je ziet op de foto altijd op dezelfde plek een gekleurde vlek.

De camera zelf is niet te repareren. Je kunt proberen een foto te maken van iets heel fel wits en de foto lang belichten. Wie weet gaat de pixel uit. In sommige camera's zit een hot pixel correctie modus. Ik weet niet of dat bij de lumix ook het geval is.

Het gebruik van Paint lijkt me niet zo handig voor elke foto handmatig. Je hebt al snel 1000 foto's in een vakantie. In Photoshop of Photoshop Lightroom zijn er wel filters die pixelproblemen kunnen oplossen en die kan je in een batch laten draaien.

Een andere optie is pixelzap. Dat programme helpt specifiek met dit probleem. Het kan zelfs de locatie van de pixel onthouden en dit voor alle foto's corrigeren op die plek.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik heb geen idee, maar ik zou hem voorzichtig aanstippen met watervaste stift (als je hem uitprint dan he hahaha)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Even een tegenvraag om te beginnen: Wat voor mogelijkheden zou je hebben bij een spiegelreflex dan?

Het lijkt me namelijk moeilijk om met de hand op zoek te gaan naar precies die pixel op je chip en daar dan fysiek iets aan te doen.

Handiger lijkt het me dat je op de een of andere manier inbreekt op de software van de camera zelf. Die vertel je vervolgens dat de pixel op rij x, kolom y genegeerd moet worden en dat die in plaats van wat de sensor doorgeeft op dat punt een gemiddelde of een mediaan kleurwaarde van de 8 omliggende pixels moet aannemen.

Dit alles aannemende dat je de mogelijkheid zou hebben om bij die software te kunnen en die te kunnen herprogrammeren, zonder de verdere werking van de camera negatief te beïnvloeden. Mijn uiteindelijke antwoord is dan ook dat het denk ik niet te doen is om die pixel effectief te verwijderen, tenzij je de CCD of de CMOS chip, of de camera zelf wilt vervangen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij spiegelreflexen moet je met een kwastje soms het stof eraf vegen en kan je zodoende de meetpunten masseren. Bij het zoeken naar informatie hierover kwam ik dit tegen. Alleen kan dat niet bij een dichte compact.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Okee, interessant, weer wat geleerd. Ik kan me overigens zo voorstellen dat dat ook niet altijd het gewenste effect heeft bij de SLR's, maar bij een compact zal het je inderdaad zeker niet lukken zonder een hele hoop kleine afwijkende schroevendraaiertjes, een hoop engelengeduld en nog veel meer geluk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tja en bij een SLR heb je sowieso het probleem dat op de beeldchip stof komt. Bij een compact is dat probleem een stuk minder. Ik heb inmiddels ook aan Panasonic advies gevraagd. Altijd goed om te kijken hoe ze op klantvragen reageren ;o)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja geen slecht idee, sommige bedrijven zijn heel klantvriendelijk en denken heel goed mee. Dit soort situaties maakt trouwens wel geregeld dat ik wilde dat ik vrij goed kon programmeren. Met een beetje researsch kun je erachter komen waar die pixel staat in een fotobestand en vervolgens zou je een klein stukje software kunnen schrijven dat automatisch die pixel qua kleurwaarde en zo middelt met de omliggende pixels. Wat ik bedoel is dat ik weet dat het op die manier moet kunnen, de techniek is er, maar de kennis ontbreekt bij mij (en ongetwijfeld veel anderen) om het te verwezenlijken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij sommige camera's is er ook een optie om dode beeldpunten te laten analyseren te laten negeren, las ik in een link. Helaas betrof dat niet mijn camera.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oh interessant, net zoiets als wat harde schijven doen met slechte sectoren zeker?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Technisch niet helemaal, want een sector is magnetisch geladen en een CCD chip werkt anders, maar het idee van negeren komt wel op hetzelfde neer. Ik lzoek nog even verder, want er zijn zat antwoorden kennelijk te vinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja ik begrijp wel een beetje het verschil tussen de magnetische werking van de harde schijf en de werking van de charghe coupled device en de complementary metal-oxide semiconductor. Bij een harde schijf zal de controller de logische sector remappen naar een andere fysieke sector en op het niveau van het besturingssysteem (althans de kernel) zal er ook wel het een en ander mogelijk zijn op dat gebied. Een CCD of CMOS met dode pixels waarbij de camera er toch op kan reageren zoals jij suggereert zal een speciaal daar op aangepaste firmware moeten hebben die op de een of andere manier een interpretatie toepast op wat de pixel had moeten weergeven. Ik hoop dat het je verder lukt, zou toch jammer zijn als je een andere camera moest hebben om die ene pixel, hoewel ik me wel voor kan stellen dat het lastig is. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik laat het bij het sluiten van de vraag wel weten met een korte samenvatting.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Okee, dat stel ik op prijs, foute pixels zijn helaas geen uitzondeing, ik denk dat meer mensen iets gaan hebben aan een mogelijke oplossing.
Tja, per foto zou je het kunnen doen met Photoshop.
Maar met een heleboel foto's tegelijk? Als de achtergrond nu overal dezelfde kleur had.

Ben benieuwd hoe dit probleem trouwens ontstaan is. Ik heb nu ook al dik drie jaar een Panasonic Lumix en dit probleem ken ik niet. Wel heb ik ontdekt dat de camera beter niet teveel in de regen gebruikt kan worden, dat gaat ten koste van de viewer (geen effect op de foto's, puur en alleen op wat je ziet op het moment dat je de knop indrukt).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een pixel kan je niet weghalen. Die is er nu eenmaal. Je wilt alleen niet dat hij altijd rood is. Want bij een rode shirt moet hij nu wel weer rood zijn, toch.
Dus voor elke foto moet die ene pixel een kleur krijgen voor die betreffende foto alleen. Dat kan je dus niet automatiseren via een batch.

Misschien dat de panasonic nieuwe firmware heeft voor die camera.

Photoshop is bijvoorbeeld een programma die een pixel van kleur kan veranderen. Of ArtWeaver als gratis pakket.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt, ik had liever een "dead pixel" dan een "stuck pixel" om even in vaktermen te blijven.
Per foto is dit simpel weg te werken met o.a Windows Paint (standaard bij Windows geleverd). Met het pipetje 'zuig' je een naastliggende kleur op en daar vul je de pixel mee.
Voor meerdere foto's tegelijktertijd zal software niet lukken. Trouwens, op een donkere achtergrond valt die pixel nauwelijks op, ja, als je het weet...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoi Toet, inderdaad is dit per foto niet zo'n probleem.
Toet gaf je het goede antwoord.Echter je kan niet een hele serie fotos automatisch de rode pixel verwijderen, aan gezien iedere foto anders is.
Voor het zelfde geld staat er ergens op je foto een rode auto op de plaats waar je rode pixel zit< maar even zo goed is er een blauw lucht.Je kan ook in paint een kleur gebiedje selecteren en kopieren over de rode pixel heen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien moet je eens kijken naar 'Photoshop Actions'. Ik ga ervanuit dat je dat stipje telkens op dezelfde plek van de foto hebt en misschien kan Photoshop automatisch alles voor je doen. Ik weet zelf niet precies hoe het moet, maar met de smudge tool zal je wel automatisch dat vlekje op elke foto moeten kunnen verwijderen.
Photoshop Actions zijn wel gevorderd Photoshopgebruik en niet erg makkelijk, dus of dit een goede oplossing is weet ik niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat het het handigst gaat inpixelzap. Dat is ervoor gemaakt. Ik begreep dat er ook filters zijn in photoshop en waarschijnlijk in lightroom die pixelproblemen opsporen.
ikzelf zou niet aan beginnen, zoek je een programma als photoshop of lightroom waar je mee kan werken en zal veel makkelijker gaan dan de camera mischien nog erger te maken. nu kan je het probleem met enkele simpele stappen weghalen.
toch veel succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Weet jij of in Lightroom een filter zit om pixelproblemen op te sporen?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding