Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik wil nu eens een echt fototoestel kopen. heeft er iemand tips.

Na 3 compact digitale cameras versleten te hebben wil ik nu wel eens een echt fototoestel kopen. Heeft er iemand tips voor een beginnende/hobby fotograaf.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
869

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (7)

Canon DX 500 of nieuwere versies, in ieder geval een spiegelreflexcamera.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
ben je een echte liefhebber om te fotograferen, dan wens ik jou wat ik voor mezelf ook wens: de Canon g-11, een prachtcamera met mooie mogelijkheden. voor gevorderden en beginners.
veel succes!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dikke plus! De beste op dit moment van de compactcamera's is z'n opvolger, de Canon G-12.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oei, is die al uit dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op kieskeurig is hij te koop voor 388 euro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de g-12...????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja kijk maar eens op kieskeurig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jeetje, wat een mooie!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel mooie camera, werk er vaak mee tijdens slechte omstandigheden (duisternis ed) echter tov spiegelreflex mis ik bij actie de juiste snelheid voor het maken van actiefoto's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, ik heb zelf ook de G10.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wauw! top gdanonym.
Een srl camera (ik heb een Canon 450D). Maar wát ook mijn tip is, ga een cursus fotografie volgen om alle ins en outs te leren van je camera, compositie, belichting, enz... Veel fotoplezier alvast!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik sluit me aan bij mijn voorgangers, een spiegelreflexcamera met een goede lens die je makkelijk handmatig kunt instellen. En in de toekomst kun je dan extra lenzen erbij kopen. (persoonlijk ben ik weg van Canon...... maar ga naar een fotozaak om de verschillende merken in je hand te houden en te voelen hoe ze zijn)
In het boek fotografie van John freeman kun je een hoop lezen over de instellingen van je camera. Absoluut een aanrader als je begint met het handmatig instellen van je kamera.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedenk eerst wat je wil gaan doen met je toestel. Spiegelreflex is een optie, maar de nieuwe four thirds generatie is ook beschikbaar met een kleine body, verwisselbare lenzen (die helaas nog aan de prijs zijn).
Kijk eens op fototforums zoals zoom.nl waar snel heel veel info kunt achterhalen over alles wat met fotograferen te maken heeft. Zoek vooral ook goed op het net als je weet wat je wil hebben, prijzen verschillen enorm.
Staar je niet blind op een mooie body, denk vooral ook na over de kwaliteit van je lenzen (dit zal uiteindelijk de setprijs bepalen= lens is meestal een stuk duurder als een body)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je wat serieuzer wilt gaan fotograferen, dan zou ik toch gaan investeren in een spiegelreflexcamera. Ik weet natuurlijk niet wat je budget is, maar Nikon heeft met de D3100 een prima startcamera. Ik heb zelf een D90 en ben daar erg tevreden mee. Daarnaast heb ik een Canon powershot (SX10) compact om los in de 'tas' te hebben als mijn Nikon wat teveel gesjouw is.
Kijk eens op de kamera express of foto knijnenberg websites, want daar zijn ook wel interessante tweedehands camera´s te koop. Verder kan ik je aanraden om je orienteren op grote sites voor fotografen zoals zoom.nl of flickr.com.
Op Flickr, waar ik zelf erg actief ben, vind je veel groepen waar je mee kunt lezen in de discussieforums, en je eigen fotos kunt laten zien voor commentaar.
Daar leer je veel van!
Maar (ik kan het niet laten).. wat alle fotografen zeggen: De fotograaf maakt de foto, niet de camera. De camera is een instrument, en natuurlijk kan je met een dure camera op lastige momenten net de foto maken die je met een goedkope camera niet kan maken (donkere plekken, actie foto´s, macro) maar ik heb prachtige fotos gezien die gewoon met een mobiele telefoon gemaakt zijn.
Dus, maak veel, heel veel foto´s, wees kritisch op jezelf en vraag andere, meer ervaren fotografen om raad en reflectie.

Dan zie je jezelf groeien! Veel plezier en succes!
Ik ben benieuwd naar je fotos.

(Ik geef hieronder een link naar een Flickr discussiegroep waar ikzelf veel van geleerd heb.)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja tips heb ik zeker.

Ga naar de mediamarkt en laat je voorlichten. Voordeel van de mediamarkt is dat je de camera's zonder vragen in je handen kunt hebben en kunt voelen wat het allemaal weegt.

Nadeel van spiegelreflex is het gewicht en de grootte. Het betekend dat je ook een statief wilt, een externe reportage flitser, extra accu, goede geheugenkaart, lekkere tas en een verzekering.

Want zo een camera meenemen, is soms best een blok aan je been.
Maar het resultaat is natuurlijk wel waarom men het doet... De scherpte, het beeld kunnen ZIEN voordat je het neemt, alle controle kunnen hebben die je maar wilt (als je de kennis hebt/leert).
Het beter zoom-bereik van de lenzen is ook een groot voordeel. Van super groothoek, tot super tele. Soms in 1 lens te verkrijgen, maar dat gaat wel ten koste van de kwaliteit van de beelden. Hoewel je erg goed moet kijken om dat te zien.

Zelf zou ik zeggen blijf bij je keuze op of Nikon of Canon. Dan zit je goed in de toekomst. Als je een lens erbij koopt, zorg dat het een FX-lens is (voor een full-sensor camera). Dat is nooit een miskoop.

Koop geen dure SLR camera met een goedkope lens erbij. Ook de lens moet in de prijsklasse als de camera liggen. In de camera's worden er onderscheidt gemaakt in 3 categorieën: Consument, semi-professional en professional. Dit geldt ook voor de lenzen.
Het is maar waar je budget ligt. Maar een professional kan met een consumenten camera, fantastische professionele beelden maken! Het is niet de camera welke de foto maakt, het is de fotograaf.

---

Als laatste tip, je hebt nu eenmaal een tas nodig... Neem de goedkoopste, want over een jaar tot 2 jaar weet je precies welke tas jij nodig hebt voor jou werk. Dan kan je die perfecte tas nemen.
Zo heb ik ook mijn eerste tas, die ik nooit meer gebruik. Daarnaast een grote rugzak die ik sporadisch gebruik. En mijn hoofdtas waarin alle lekker past (crumpler)

Toegevoegd na 10 minuten:
O, ik zou de camera NIET kopen bij de mediamarkt, maar bij de kleinere fotospeciaal zaak. Ook mede omdat je achteraf altijd en eenvoudig even kunt teruggaan voor wat advies. Ook voor het schoonmaken en als er iets mis is, is de lijn naar de fabrikant korter.

Bij de mediamarkt is het koud en algemeen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding