Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waardoor kan de luidspreker van mobiel niet door telefoonlijn worden gehoord?

Als iemand belt met mobiel en op datzelfde mobiel wordt bij geluid afgespeeld kan de houder daarvan zowel de andere persoon als het geluid horen. Maar waardoor kan die andere persoon dat geluid dan niet horen?

een maand geleden
in: Audio
jc54
een maand geleden
Over wat voor mobiel heb je het? Voor zover mij bekend onderdrukt de telefoonfunctie alle andere functies. (Maar dat kan aan mij liggen....).
TurfGraver
een maand geleden
"Als iemand belt met mobiel en op datzelfde mobiel wordt bij geluid afgespeeld kan de houder daarvan zowel de andere persoon als het geluid horen."
Op welk mobiel kan dit?
Thecis
een maand geleden
Er wordt bedoeld dat als je een telefoon op luidspteker zet, dan hoort degene die belt zichzelf niet terug, maar omgevingsgeluid e.d. wel. Waarom hoort iemand zichzelf niet terug "als het geluid af speelt" aka de seller op de luidspreker staat. Heeft te maken met positionering en gevoeligheden de microfoon. Je moet er echt in praten. Eigenlijk is de microfoon van een mobiel best ongevoelig.
erotisi
een maand geleden
Wat jij zegt thecis kan er inderdaad ook onder vallen. Maar ik bedoelde meer dat als je tegelijkertijd zowel iemand belt en je in de microfoon praat én tevens een filmpje met geluid afspeelt op je telefoon dat die ander wel je stem hoort maar niet het geluid van dat filmpje. Het zou dan inderdaad kunnen zoals je zegt dat het geluid van de film niet genoeg ín de microfoon komt en het daardoor niet gehoord wordt. Als dat zo is kan het dus wel maar dan moet de luidspreker van het filmpje dus wel heel hard staan.
Thecis
een maand geleden
Ah, iets andere situatie, maar de uitleg verandert er in principe niet door. Als de luidspreker heel hard staat, kan het geluid idd door weerkaatsing weer bij de mic van de telefoon komen. Dan hoort de andere kant het wel.
Inekez1
een maand geleden
@ erotisi, ik denk niet dat het werkt om het geluid van het filmpje harder te zetten. Het geluid wordt digitaal naar je speaker gestuurd. De speaker zet dat om in voor jou hoorbare geluidsgolven. Je microfoon pikt geluidsgolven op en die worden dan weer omgezet in een digitaal signaal dat wordt verstuurd naar degene met wie je belt. Als je mic de geluidsgolven van je filmpje mee oppikt, worden die onmiddellijk digitaal weggefilterd zodat de andere beller die niet hoort. Als je toch samen dat filmpje wil kijken, kun je dat via een andere app doen. Op een iphone is dat bijvoorbeeld Share Play via Facetime bellen. Android zal er tegenwoordig ook vast wel iets voor hebben.
LeonardN
een maand geleden
Grofweg zijn er denk ik drie mogelijkheden als de ander de audio (MP3 ofzo) niet hoort. 1. Microfoon vangt het niet op (zoals Thecis al zei)
2. Weggefilterd op een algemene manier (denk aan enkel de stem frequentie doorlaten)
3. Weggefilterd dmv fase inversie Ik weet niet of 3 mogelijk is, maar aangezien de telefoon de audio afspeelt zou deze dus de audiogolf kunnen "spiegelen" (fase inversie) en dan op het te versturen geluid kunnen plakken (wel van belang dat de timing exact is). Op die manier zou je dus op een manier het geluid van de MP3 weg kunnen halen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Antigeluid
Nogmaals hoe haalbaar dat is op deze wijze weet ik niet.
Je hebt namelijk te maken met door een speaker afgespeeld geluid wat je dan weer opvangt met een microfoon. Dat zal gok ik voor zoveel rommel zorgen dat de truc niet zo lekker meer werkt. Naast dat het een hoop werk lijkt voor een systeem wat je kan omzeilen door domweg de MP3 uit te zetten tijdens telefoneren...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Moderne telefoons zijn slimmer dan je denkt. Ze zijn geprogrammeerd om achtergrondgeluid te onderdrukken. En het geluid van je filmpje wordt als zodanig gezien. Als je een Iphone hebt, kun je dat naar je hand zetten (en zelfs instellen dat het afspelen van media wel wordt doorgegeven): Instellingen, Toegankelijkheid, Audiovisueel, Achtergrondgeluiden.
(Lees meer...)
escape
een maand geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: