Waarom heeft philips de audio cd 44khz gemaakt en niet anders?

De mens kan frequenties horen tussen ongeveer 20 en 20.000 Hertz staat overal als je dit opzoekt. De audio CD van philips (jaren 80/90) heeft als specificaties 16 bits, 44 Khz. Hadden ze dan niet beter voor OF 16 bits, 22Khz en hogere opnameduur kunnen kiezen ipv de opnamekwaliteit ? OF hadden ze niet beter een hybride systeem hiervan kunnen maken wat kan/kon schakelen tussen beide formaten. (vroeger op platenspelers had je ook verschillende toerentallen bv). Als ze hadden gekozen voor 16 bits, 22Khz dan had er toch ongeveer het dubbele aan minuten in audio op een Audio CD kunnen staan ?
(ik heb het over de audio cd niet de cd-rom variant voor computers, of data cd).
Waarom heeft philips dit anders gedaan ?

2 uur geleden
in: Audio
LeonardN
2 uur geleden
Je verwart "sampling rate" met geluidfrequentie. Beiden worden in kHz uitgedrukt. https://en.wikipedia.org/wiki/44,100_Hz#History
TurfGraver
een uur geleden
Toevoeging, 44.1kHz komt van de beschikbare PCM-adapters voor video die in de tijd dat cd werd ontwikkeld goedkoop beschikbaar waren.

Het beste antwoord

Als ze voor 22KHz hadden gekozen, dat was de maximale frequentie die weergegeven kan worden 11000Hz geweest. De sample rate moet namelijk minimaal het dubbele zijn van de frequentie die je wil samplen.
2 uur geleden
LeonardN
2 uur geleden
+ Ik denk dat de vrager niet eens doorheeft dat het gaat om twee verschillende frequenties.
sample rate (44,1 khz)
geluidsfrequentie (20 khz)
gvrox
2 uur geleden
Dank je voor de toevoeging, dat maakt het nog duidelijker. Voor wat theorie hierachter, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Bemonsteringstheorema_van_Nyquist-Shannon