Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke versterker heb ik nodig voor de LENCO L-85 platenspeler?

Ik heb een LENCO-l-85 platenspeler gekocht. Daar zit een voorversterker ingebouwd maar ik ben er inmiddels achter dat ik een eindversterker nodig heb om ze aan te sluiten op mijn speaker. De speakers die ik heb zijn: Yamaha NX E-100. Is er ook nog iets waar ik om moet denken qua versterker? Een bepaald soort ofzo, bepaalde watt of een bepaalde ingang enz. (Ik heb hier echt 0 verstand van). En kan ik de versterker dan via een kabel die ik nog extra moet kopen aansluiten op speakers? Aan die speakers zitten 2 ingangen met daaraan 2 draadjes. (Rood en wit.)

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Audio
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Iedere standaard versterker kan gebruikt worden, als het maar van die rood witte stekkertjes heeft aan de achterkant waar iets op aan gesloten kan worden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je hebt een voorversterker en een eindversterker nodig. Pre-Amplifier en End Amplifier (of Power Amplifier)
De ingebouwde phonovoorversterker in de platenspeler versterkt het signaal wel een beetje maar is nog niet genoeg.
Je kunt een aparte voorversterker en eindversterker kopen, maar je kunt ook een Integrated Amplifier kopen. Daat zitten voorversterker en eindversterker in 1 apparaat.
Een Receiver is ook een Integrated Amplifier, maar dan zit er een radio bij in.
5 jaar geleden
Omdat de ongemotiveerde minduimpjes me opvielen, ben ik gaan zoeken wat er eventueel fout aan de antwoorden zou kunnen zijn.

Om een geluid goed weer te geven is het belangrijk dat een luidspreker een impedantie heeft die de laatste trap van de versterker de mogelijkheid geeft precies zoveel energie door te geven als waar deze voor is ontworpen. Een luidspreker die bijvoorbeeld een impedantie van 4 ohm heeft en die wordt aangesloten op een versterker die 8 ohm impedantie vraagt kan problemen opleveren.
Daarnaast is het belangrijk een luidspreker te kiezen die het vermogen aan kan dat de versterker levert. Een versterker die 50 Watt aan vermogen levert kan een luidspreker die is ontworpen voor 10 Watt vernielen.

De Yamaha NX E-100 speakers hebben een impedantie van 6 Ohm en vermogen van 60 Watt.
Je kunt hier filteren op versterkers met een impedantie van 6 Ohm en minimaal 60 Watt:
https://tweakers.net/categorie/656/versterkers-en-receivers/producten
Je speakers blijken 90 Watt versterkers ook nog prima aan te kunnen.
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing