Kan een hard geluid schadelijk zijn voor een hoofdtelefoon?
Ik heb sinds donderdag een blauwe Jabra Move Wireless Bluetooth-koptelefoon in mijn bezit. Hij werkt uitstekend, zelfs beter dan verwacht!
Ik ben er erg zuinig op, ik luister altijd zo zacht mogelijk muziek, want ik ben ook zuinig op mijn oren.
Gisteren heb ik een app geïnstalleerd op mijn Samsung Galaxy S II Plus zodat ik het volume zachter kan zetten dan de zachtste stand van Android zelf. De app heet 'Fine Volume Control V2'. De app moest eerst kalibreren, dat heb ik toegelaten. Ik wist niet wat dat inhield, maar toen ik op 'Ok' drukte, hoorde ik een geluid van (ik denk) rond de 30 Hz, op het hardste volume van Android, en het hardste volume van de app. Het duurde ongeveer 1,5 seconden. Het deed pijn aan mijn oren. Daarna heb ik gewoon muziek geluisterd en werkt de koptelefoon gewoon goed, en de app werkt ook goed. Maar ik vraag me af of er schade kan ontstaan in een koptelefoon door zo'n hard geluid.
Alvast bedankt!
Kortom, nee je hoofdtelefoon gaat niet stuk, ja kan je gehoor beschadigen, al denk ik niet dat het 30Hz was maar wellicht iets van 3kHz (3000 Hz).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.