Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoeveel watt heeft mijn versterker nodig voor mijn speakers?

Ik heb thuis Kenwood speakers staan, 2 kleine van 100 watt, 1 subwoofer van 100 watt en 2 grotere van 100 watt en ik wil er een versterker voor kopen maar ik weet niet hoeveel watt de versterker mag hebben en wat de gevolgen zijn als ik een versterk neem met een te grote watt uitgang. Kan iemand mij hierbij helpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Hallo Rens,

allereerst moet je kijken of die 100 W van je speakers de piekbelasting is of de continu belasting. Ten tweede kun je je afvragen of je echt 100 W aan volume door alle boxen wilt gaan sturen. In de praktijk zit je met 20 a 40 W al op een goed geluidsniveau.
Als stelregel kun je aanhouden dat de versterker goed is afgestemd op je boxen als die 50% van het (continu) vermogen van de boxen heeft. Niet dat je met proberen niet verder zou kunnen komen, maar als je de boxen maximaal gaat belasten, gaat het geluid nogal vervormen.
Zelf speel ik geluid vanaf een 60 W versterker af op boxen die een continu belasting van 170 W kunnen hebben, en ik zet het volume nooit voluit. daardoor heb ik een uitstekend geluid in de kamer. Bijkomend voordeel: als je jouw boxen minder belast gaan ze ook langer mee. Kenwood heeft een goede reputatie dus je zult hier vast goed mee zitten.
een tip: door de boxen met flink dikke kabels aan te sluiten op je versterker krijg je een beter geluid en belast je de versterker ook minder. veel succes ermee!
Willem
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing