Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe sluit ik een subwoofer met speakerkabels aan op een pre-out van een 7.1 receiver?

Ik heb een (passieve???) subwoofer uit een home-cinema set. Deze heeft 1 set vaste grijze speakerkabels; eentje met een zwarte streep en eentje puur grijs.
Nu heb ik een receiver (Sony STR-DH520), die een pre-out heeft voor een subwoofer, maar dat is een gaatje en daar past geen dubbele speakerkabel in.

Hoe kan ik mijn subwoofer aansluiten op die receiver, zodat ie ook werkt zoals het hoort?

Link naar de receiver: http://www.sony.nl/product/hcs-home-cinema-receiver/str-dh520

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

'n sub pre-out aansluiting op 'n versterker geeft een onversterkt bas signaal af dat bedoelt is om een actieve subwoofer aan te sturen. Actief wil dan zeggen dat de subwoofer over een eigen versterker beschikt die ook apart elektrisch gevoed wordt.
Daarom ook is de aansluiting uitgevoerd als een 3,5 mm jack female plug.

Verreweg de meeste subwoofer boxen zijn van het actieve type.

Passieve subwoofers zijn alleen geschikt om aan te sluiten op Hi-power 5.1 of hoger versterkers.
Het (bas-gescheiden) vermogen van de versterker wordt dan direct aan de passieve subwoofer aangeboden.
De kleurcombinatie van de draden Grijs/ Grijs met streep is respectievelijk + (Grijs) en - Grijs/zwarte streep)

Om jouw subwoofer dus werkend op je SONY receiver aan te sluiten heb je een aparte hoog vermogen (afhankelijk van het vermogen van de subwoofer) mono versterker nodig. Bijvoorbeeld als de subwoofer 50 Watt is dan is een versterker van ca. 35 Watt ruim voldoende.

Het sub pre outsignaal van de receiver sluit je op de ingang van de van de monoversterker aan, de subwoofer weer op de uitgang van de monoversterker.

Dat is de enige manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

U heeft een tulpstekker nodig die u kan aansluiten op de "subwoofer" output connector achteraan uw receiver.
De volle grijze draad komt op de centrale pin (+ pool) en de grijze met zwarte streep op het omhulsel (- pool)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je subwoofer is een passieve subwoofer. Een actieve heeft zoals al eerder is berschreven een eigen versterker. Dit is te herkennen aan de appartie 220V aansluiting op de versterker.

Jouw versterker ondersteund dit niet, je moet dus gaan voor een nieuwe actieve subwoofer.

De wattage die opgeeft is geen continu vermogen dus zegt eigenlijk erg weinig.

De aansltuing van een actieve subwoofer is trouwens een cinch of tulp aansluiting en geen Jack
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing