Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik een versterker van 2 x 100 watt aansluiten op speakers van 2 x 40 watt (rms) 140 watt (piek) ?

Ik heb zegmaar 2 speakers van

- 40 watt (RMS)
- 140 watt (.max)
- Max. Ingangsvermogen: 100 W

en nog een speaker van 50 watt,, Nu wil ik hier een versterker op aansluiten die 2 x 100 watt uitgangen heeft.

Kan ik die hier dus op aansluiten?

Ook heb ik nog een subwoofer erbij zitten, maar daar weet ik het wattage niet van?)

Toegevoegd na 39 seconden:
Dit is de versterker die ik in gedachten heb:

http://www.kijkshop.nl/product/15514/4775-4795-4799/beeld-en-geluid/car-audio/versterkers/marquant-versterker-mca-200/

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ja,
Let er echter op dat de impedantie van je speakers niet lager wordt dan de minimale toegelaten impendantie van je versterkerkanalen (4ohm per kanaal).

Heel waarschijnlijk zal de versterker pas bij 4ohm belasting 100Watt per kanaal kunnen geven. Bij 8ohm slechts 50Watt. Dus vooral bij lage impedantie (4ohm) opletten met te hoge volumes.

Ik zou een subwoofer pas gebruiken als je over een crossover beschikt. In de versterker die je voorstelt zit er geen ingebouwd. Sommige subwoofers beschikken zelf over een crossover: deze subwoofers hebben dan naast een paar inkomende aansluitenklemmen ook minimum 2 paar uitgaande aansluitklemmen om het signaal verder te leiden naar 2 speakers (bijvoorbeeld die 2x40W van jouw).

Als je 2 speakers op 1 paar aansluitklemmen (en dus 1 kanaal) van je versterker hangt, hang je ze parallel en wordt de totale impedantie van de 2 speakers als volgt berekend: (imp1 x imp2) / (imp1 + imp2). Je deelt dus het produkt van de 2 impedanties door de som van de 2 impedanties. Stel dat je speakers van 40W een impedantie van 8ohm hebben en die van 50W een impedantie van 4ohm en dat je 1 speaker van 40W met de speaker van 50W op 1 kanaal van je versterker samenhangt dan is de totale impedantie die je op het versterkerkanaal hangt: (8x4)/(8+4)= 32/12 = ca. 2.66ohm. Dit is minder dan de minimaal toegelaten 4ohm per versterkerkanaal dus op die manier zal je versterker niet lang meegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De vermogens liggen in dezelfde orde van grootte, het zal dus geen probleem zijn zolang je het volume maar niet zo hoog opschroeft dat je krakende vervorming gaat horen.
Ik begrijp alleen niet goed wat je met een extra speaker van 50 Watt erbij wilt en als je ook de subwoofer nog op de versterker wilt aansluiten dan moet je uitkijken dat je niet een te lage aansluitwaarde in Ohms krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing