Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoge nitriet waarden in mijn aquarium wat nu?

Beste

Ik heb een aquarium van 200L maar als ik een nitriet test doe om de twee dagen vind ik daar een nitriet gehalte in van <1mg/L dat is uiteraard veel te veel maar ik gebruik bacto turbo om bacteriën toe te voegen dus ik begin te denken dat het aan mijn filter ligt het is een biobox 2 en ik verwissel mijn water om de week aan mijn filter kom ik niet echt en mijn water ziet er ook steeds wit troebel uit.

Alvast bedankt voor jullie antwoord

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Zeedieren
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

In geval van nitriet vergiftiging is het belangrijk direct grote hoeveelheden water te verversen. Helaas is dit ook riskant voor de vissen omdat die door de vergiftiging in ernstige mate last van stress kunnen hebben.
Neem zoveel mogelijk oorzaken van de ammoniak of nitriet weg door eventuele dode vissen en planten als ook voedselresten op te ruimen. Voer ook weinig de dagen (weken) na een ernstige nitrietpiek. Omdat nitriet de opname van zuurstof in het bloed bemoeilijkt is het belangrijk om het de vissen makkelijker te maken om zuurstof op te nemen. Voeg dan ook zoveel mogelijk zuurstof toe aan het water. Zorg voor beweging aan het wateroppervlak en voeg lucht toe met een bruissteentje.
Bekijk bij een langer draaiend aquarium of het filter voldoende doorstroomt. Zowel Nitrosomas als Nitrobacter zijn aerobe bacteriën en hebben zuurstof nodig. In een dichtgeslibd filter kunnen deze bacteriën afsterven en dan zelf voor ammoniak (en nitriet) zorgen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing