Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je tuinvogels het hele jaar door voeren?

Ik vind het leuk dat er veel vogels in mijn tuin zitten. Afgelopen winter had ik een paar vetbollen opgehangen en die waren erg in trek.
Maar mag ik ze nu ook nog bijvoeren met strooivoer of iets dergelijks?
Of kan ik dat beter niet doen?

Wat kan ik ze het beste geven? Ik heb ook al gezorgd voor een waterbadje met kiezelsteentjes erin, waarvan ik het water regelmatig ververs.

4 maanden geleden
in: Vogels
3.8K
crispy
4 maanden geleden
Let er wel op dat andere dieren (bijv. muizen) er niet bij kunnen. Ik heb op een gegeven moment de mezenbollen etc uit de tuin moeten verwijderen omdat dit muizen aantrok.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ja, zeker mag je vogels het hele jaar bijvoeren! Inprincipe mag je in elk seizoen de vogels bijvoeren, mist je het aangeboden vogelvoer aanpast aan hun voedingsbehoefte van dat seizoen. Vogels hebben het hele jaar door voeding nodig, omdat ze het hele jaar door veel energie gebruiken. Zo hebben ze in het voorjaar veel energie nodig om te kweken en hun jongen groot te brengen. In deze periode hebben ze vooral voeding nodig wat rijk is aan kalk en eiwit, denk hierbij aan bijvoorbeeld eiwitrijke meelwormen. In het najaar bouwen ze reserves op voor in de koude wintermaanden. Ook kun je nu de vogels laten weten dat ze in de winter terecht kunnen in jouw tuin voor voldoende eten. In de winter geef je de vogels juist vetrijke producten.
(Lees meer...)
4 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding