Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom leggen mijn hennen weinig eieren deze zomer?

Ik heb 15 hennen. Ik heb echter maar per dag 3 of 4 eieren.
Er zijn nu 5 hennen zijn 3 jaar. 6 hennen zijn nu 2 jaar. En de rest is van dit jaar, ruim 25 weken. Varierende soorten: legkip of sierkip. Ik heb verder 1 haan. Geef ik ze te veel voer? Hun kroppen zijn best wel vol, ik bedoel ongeveer zo groot als een pingpong balletje. 's Ochtend zijn die gewoon weer leeg. Ook waren er 3 broeds. Ze hebben mijns inziens geen stress: heel veel ruimte, dus veel scharrelen, dicht nachthok.

een jaar geleden
in: Vogels
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Kippen legen het meest in het voor- en najaar. In de winter stopt het helemaal en in de zomer (nu dus) heb je een dip. Los daarvan kunnen er nog meerdere redenen zijn dat ze weinig of niet leggen. Broeds noem je zelf al, maar ook kunnen ze te vet zijn, of er zit te weinig eiwit in het voer. Met alleen graan wordt het niks dus. Een echte legkip (250+ eieren per jaar) is na een jaar of drie wel uitgelegd. Dan zijn ze gewoon op. Bij sierkippen gebeurt dat - gemiddeld genomen - pas na een jaar of 6. Wel of geen haan bij je kippen heeft geen effect op het aantal eieren dat ze leen.
een jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing