Mag ik mijn kanarie in huis laten vliegen zonder hij tam is en maar een week op die plek staat?

Ik heb mijn kanarie een week geleden in een andere ruimte in huis gezet. De kanarie is niet tam. Zou ik de kanarie in die ruimte kunnen laten vliegen of is het nog te vroeg of is het omdat hij niet tam???
Mag dit?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Vogels
6.3K

Antwoorden (2)

De kans is aanwezig, als je kanarie in gevangenschap geboren is, deze zich ''dood kan vliegen'' als je hem ineens los laat in een grote ruimte.
Tam maken van een dier is enorm belangrijk om zo gigantische stress te voorkomen bij het loslaten en zowel moeten vangen om terug te zetten. Helaas zijn kanaries hier vaak niet geschikt voor, en hebben kleinere vogelsoorten extra vatbaarheid voor overlijden door schrik.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het kan alleen als je ramen met vitrages hebt, zodat de vogel niet tegen het glas aanvliegt. Dat is in vele gevallen dodelijk. Ook als de vogel tam is en de eerste keer vrij in de kamer mag vliegen. Een niet-tamme vogel kan je los laten, maar dan moet hij de tijd hebben zelfstandig zijn kooi en etensbakje terug te vinden. Als je hem moet vangen maak je hem nog schuwer dan hij was.
Het beste is eerst een redelijke tamheid en dan de ramen met vitrage en in een rustige kamer loslaten. Nooit uit de kooi halen, dat moet hij zelf doen. Zet gewoon het deurtje open. Geef hem daarna de tijd zich te oriënteren en zelf de kooi terug te vinden. Dan ben je goed bezig.