Wat moet ik doen met mijn gevonden duif?

Hallo,
ik heb vandaag een duif opstraat gevonden, ze was aan het slapen. Maar ik vond dit raar want zo is ze een makkelijke prooi voor een kat. Dus ik ging erheen en raakte haar aan met een handschoen maar ze was totaal niet bang. Ik heb haar opgepakt en ook dit liet ze zonder probleem toe. Toen ik haar wou neerzetten viel ze voorover alsof ze geen balans had. Ik nam haar mee naar binnen om beter te bekijken, geen gebroken vleugels of pootjes. Ook had ze geen wondes of zo het enige wat ze had was dat haar borstbeen wat vooruit stak ik weet niet of dit normaal is of niet. Eten en drinken deed ze niet op haar eigen met hulp van mij heeft ze wat gedronken maar eten deed ze niet. Als ze haar ogen sluit dan draait haar hoofdje heel de tijd en ze valt dus ook naar voor als ik haar wil neer zetten. Ze heeft geen bandje om haar poot. Weet iemand wat er met dit zielige beestje aan de hand is? Ik heb zo veel medelijden met haar.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Vogels
2.5K
Rieneke1
4 jaar geleden
Is een turks tortelduifje. Vooruitstekend borstbeen betekent dat het dier uitgemergeld is. Ik weet niet hoe je hebt geholpen met drinken, maar nooit in het bekje spuiten. Aan je verhaal te horen vermoed ik dat het vogeltje inmiddels wel zal zijn overleden, anders de raad van jodokus opvolgen. Lief dat je je over het diertje hebt ontfermd!

Antwoorden (1)

Bel maar met de dierenambulance, beter nog een vogelopvang in de buurt. Inwendige verwondingen kun je niet zien, dit moet door een dierenarts bekeken worden. Heb je eigen vervoer breng de duif dan morgen zelf even weg. Je kunt wel eerst bellen om informatie te krijgen. Dierenasiel zou dit ook moeten weten.

Voor de nacht een oude handdoek in een kartonnen doos > luchtgaten in de deksel en wel dichtdoen. Water erbij en kijk uit met mogelijke eigen huisdieren die het wel erg interessant kunnen vinden.
Succes!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ivana
4 jaar geleden
Als ze de nacht haalt heb je mazzel. Uitgehongerd, vooruitstekend borstbeen. Dit dikzitten is al een verontrustend teken. Als dit een wilde tortel is, dan denk ik dat hij oud is en op z'n eind.