Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaan er slangen die zowel gif gebruiken als kunnen wurgen?

Er bestaan gifslangen en wurgslangen maar zijn er ook slangen die beide technieken gebruiken om hun prooien te doden? Hoe heet dat soort slang?

4 maanden geleden
2.5K
ronron1212
4 maanden geleden
Nee die zijn er niet.
Z512099
4 maanden geleden
Het is ofwel het een of het ander.
Thecis
4 maanden geleden
Het blijkt dat ze er wel zijn. Wist ik ook niet dus weer wat geleerd.
Antoni
4 maanden geleden
Ben nog benieuwd of er een naam is voor dat soort slangen, dus dat er drie typen slangen bestaan: 1) gifslangen, 2) wurgslangen, 3) .?.?.?.?.?.
Thecis
4 maanden geleden
Van beide gevallen, zowel gif als wurging en geen van beide, heb ik geen naam kunnen vinden.
Amadea
3 maanden geleden
Aan Gemini heb ik deze vraag gesteld en deze A.I. geeft als antwoord dat er geen aparte naam voor is omdat het beperkte aantal slangen dat beide methodes gebruikt al een eigen duidelijke soortnaam hebben.
Antoni
3 maanden geleden
Dank voor jullie reacties, @Thecis, @Amadea!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, die bestaan:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Constriction#:~:text=Venomous%20snakes%20that%20also%20use,inefficient%20constrictor%20and%2C%20like%20most
Venomous snakes that also use constriction include the genus Clelia (ophiophagous South American mildly venomous rear-fanged colubrids which use constriction to subdue snakes including pit vipers), the western terrestrial garter snake (North American colubrid which is an inefficient constrictor and, like most Thamnophis garter snakes, mildly venomous),[18][19] some species of Boiga snakes (Asian and Australian rear-fanged colubrids) including the brown tree snake (Boiga irregularis),[18][20][21] some species of Australian elapids (including some of the venomous Pseudonaja brown snakes and one Australian coral snake Simoselaps), and a few Australian colubrids.[1]

Hier de vertaling vanuit Google translate:
Giftige slangen die ook wurging gebruiken, zijn onder meer het geslacht Clelia (ofiofage Zuid-Amerikaanse licht giftige, naar achteren gekanteelde colubriden die wurging gebruiken om slangen te onderwerpen, waaronder groefkopadders), de westelijke terrestrische kousebandslang (Noord-Amerikaanse colubrid die een inefficiënte wurgslang is en, zoals de meeste Thamnophis-kousebandslangen, licht giftig),[18][19] enkele soorten Boiga-slangen (Aziatische en Australische naar achteren gekanteelde colubriden), waaronder de bruine boomslang (Boiga irregularis),[18][20][21] enkele soorten Australische elapiden (waaronder enkele van de giftige Pseudonaja-bruine slangen en één Australische koraalslang Simoselaps), en een paar Australische colubriden.[1]

Sorry dat ik nu even niet in de gelegenheid ben om de vertaling te fatsoeneren.
(Lees meer...)
4 maanden geleden
ronron1212
4 maanden geleden
Dit zoden dan wurgslangen zijn die ook giftig zijn een beetje vaag antwoord met weinig aanknopingspunten @Thecis
Thecis
4 maanden geleden
@ronron1212
De eerste zin van de vertaling:
"Giftige slangen die ook wurging gebruiken". Dus nee, het zijn gifslangen die ook wurging gebruiken. Vandaar dat ze bij de wiki onder het kopje Constriction staan.
Zoals ik al zei, ik had wat weinig tijd om de vertaling te fatsoeneren.
Welke aanknopingspunten had je graag gezien?
ronron1212
4 maanden geleden
@Thecis ik kan nergens vinden dat een van die slangen giftig en wurgend zijn
Antoni
4 maanden geleden
Hier https://en.wikipedia.org/wiki/Brown_tree_snake staat het toch duidelijk over bijvoorbeeld de bruine boomslang (die Thecis in zijn antwoord noemt), @ronron1212: 'In addition to subduing its victim with its venom, the brown tree snake often wraps its body around the prey, like a constrictor, to immobilize the prey while chewing and consuming the animal.'
ronron1212
4 maanden geleden
waar staat dat
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bruine_nachtboomslang
Z512099
4 maanden geleden
@Thecis, om maar 1 soort te noemen…De Kousebandslang wurgt en vergiftigt prooi niet, uit bron: ‘Prooidieren worden niet gewurgd en ook niet gedood door het weinig giftige speeksel van de slang; ze worden levend en in één keer doorgeslikt.’
Antoni
4 maanden geleden
Het staat duidelijk op de Engelstalige Wikipedia-pagina, @ronron1212. Dat lijkt mij voldoende!
ronron1212
4 maanden geleden
@Antoni dit wat ik stuur is de vertaalde versie en daar stat niets.
tinus1969
4 maanden geleden
@ronron1212 nee, dat is niet de vertaalde versie, dat is de Nederlandstalige versie, en de verschillende Wikipedia versies zijn geen letterlijke vertalingen van elkaar.
ronron1212
4 maanden geleden
@tinus1969 en dan het gaat om wat er staat en daar staat niet wat er beweerd wordt
Thecis
4 maanden geleden
@ronron1212
De Engelstalige wiki-pagina's zijn vaak uitgebreider in informatie. Of anders gezegd, de Nederlandse versies zijn beperkter en missen soms informatie.
Dit is hiervan een mooi voorbeeld dat er dus kennelijk informatie mist in de Nederlandse Wiki-pagina.
ronron1212
4 maanden geleden
@thecis dat is wat jij zegt en dat moet ik dan maar geloven. Het is overigens een Nederlandse site met Nederlandse antwoorden.
Thecis
4 maanden geleden
@ronron1212
Nee hoor, je hoeft mij helemaal niet te geloven. Dit kan je zelf namelijk heel gemakkelijk verifiëren. Vooral bij natuurkundige onderwerpen zie je vaak dat de Engelse wiki veel uitgebreider is (werken ook vaker met volledige herleidingen van formules).
Dus mijn claim is gewoon te controleren. De vragen zijn inderdaad in het Nederlands en vanuit veelal Nederlanders gesteld. Maar dat betekent niet dat we de informatie uit alleen maar NL-se bronnen moeten halen. We hebben letterlijk een wereld aan informatie. Laten we dan daar ook gebruik van maken. En ja, dan zal er wel eens een Engelse bron tussen zitten.
Z512099
4 maanden geleden
Ik dacht ook dat antwoorden in het Engels op deze site niet toegestaan is.
Thecis
4 maanden geleden
@Z512099
Het wordt wel toe gestaan als de vertaling is toegevoegd. Mensen die geen andere talen beheersen moeten het antwoord ook kunnen lezen.
ronron1212
4 maanden geleden
@Thecis uitgebreid wil nog steeds niet zeggen juist dus het blijft de vraag of het juist is en ook juist vertaald.
Thecis
4 maanden geleden
@ronron1212
Klopt, van wiki weten we niet of het juist is. Dat geldt voor zowel de Nederlandse als de Engelse versie. De juistheid hangt of staat met de mensen die dit editen. Hoe meer mensen het lezen en kunnen editen, hoe groter de kans dat de informatie op wiki correct is. Klopt dat het geen garantie is, maar kanstechnisch gezien wordt het behoorlijk correct. Er zijn meer reviewers voor de Engelse versie dan voor de Nederlandse versie statistisch gezien.
Mijn vertaling komt vanuit Google Translate zonder fatsoeneren. Of het juist vertaald is, kan je zeer gemakkelijk na gaan omdat ik ook de brontekst heb weergegeven. Op de Engelse wiki staan ook de bronvermeldingen met nummers.
ronron1212
4 maanden geleden
@Thecis een eindeloze discussie
Thecis
4 maanden geleden
@Z512099
Ik vind op de Engelse wiki het volgende over de Thamnophis elegans:
Like many species of North American garter snake, the western terrestrial garter snake possesses a mildly venomous saliva.
(het gif is niet mild voor de mens). Verderop:
This species is the only garter snake species with a well-documented tendency to constrict prey, although the constriction is inefficient when compared with the constriction of many other snakes (such as the gopher snake), involving disorganized, loose, and sometimes unstable coils and a longer time required to kill prey. Bij beide uitspraken zijn er verwijzingen naar wetenschappelijke artikelen die dit ondersteunen. de Queiroz, Alan; Groen, Rebecca R. (2001). "The inconsistent and inefficient constricting behavior of Colorado Western Terrestrial Garter Snakes, Thamnophis elegans". Journal of Herpetology. 35 (3): 450–460. doi:10.2307/1565963. JSTOR 1565963. (zie vervolg)
Thecis
4 maanden geleden
Gregory, Patrick T.; Macartney, J. Malcolm; Rivard, Donald H. (1980). "Small mammal predation and prey handling behavior by the wandering garter snake Thamnophis elegans". Herpetologica. 36 (1): 87–93. Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Western_terrestrial_garter_snake Een kleine toevoeging, de kousebandslang is niet 1 slang. Er zijn 35 verschillende soorten kousebandslangen waarvan de Thamnophis elegans er slechts 1 van is. Voor zover ik kon vinden de enige kousebandslang die dus zowel gif gebruikt als wurging. Jouw citaat komt vanuit de Thamnophis sirtalis, de gewone kousebandslang. Dat is dus een andere slang als waar naar verwezen werd.
Jouw citaat komt ook af van het jagen op giftige salamanders door de Thamnophis Sirtalis. Verderop staat echter ook "Het speeksel van de slang bevat giftige verbindingen die waarschijnlijk een rol spelen bij het verlammen van een buitgemaakte prooi.". Deze slang wurgt zo te zien inderdaad niet. De Thamnophis elegans doet dus wel beide.
tinus1969
4 maanden geleden
@ Z512099 engelstalige antwoorden mogen niet, Engelstalige bronnen wel. Dat is juist kennisvermeerderend; Engelstalige kennis ook in het Nederlands toegankelijk maken.
tinus1969
4 maanden geleden
@ronron1212 je schreef ‘@Thecis dat is wat jij zegt en dat moet ik dan maar geloven.’
Als je het niet gelooft, dan kun je het nalezen. Eventueel kun je de hele Engelstalige pagina vertalen met bv google-translate.
ronron1212
3 maanden geleden
@tinus1969 daar gaat het juist om tinus1969 op de nederlandse staat echt iets anders. Voor je iets zegt eerst goed lezen
Thecis
3 maanden geleden
@ronron1212
Dit is al uitgelegd. Bij de Engelse wiki staat het wel, inclusief bronvermeldingen. Daar kan je verifiëren wat ik geschreven heb. We hoeven niet alleen Nederlandse of Nederlandstalige bronnen te hebben.
ronron1212
3 maanden geleden
@Thecis daar gaat het niet om wel over de mogelijk waarheid ook die van de bronnen
Thecis
3 maanden geleden
@ronron1212
De bronnen zijn gepubliceerde wetenschappelijke artikelen. Worden die in twijfel getrokken?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding