Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is dit een soort wesp of een ander insect?

Zie foto.
Het beestje is ca 3 cm lang. Bevindt zich op het moment in de buurt van een wespennest (standaard wespennest, die herken ik). Het is momenteel niet aan het jagen, maar komt wel op me af als ik binnen een meter kom.

Kleuren zijn een fractie te donker op de foto. Maar het lijkt zeker een soort oranje zwarte kleur te zijn. Het staat ook wat hoger op se poten.

Picture for question
3 maanden geleden
in: Insecten
858

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee, dat is geen wesp maar een vlieg. Een stadsreus om precies te zijn. Een reusachtig insect uit de familie van de zweefvliegen.
(Lees meer...)
Amadea
3 maanden geleden
LeonardN
3 maanden geleden
Ik vond dit: Stadsreuzen vertonen trekgedrag. Het was aanvankelijk onzeker of ze zich ook in Nederland konden voortplanten, maar dat is inmiddels bewezen. Ze leggen hun eieren in de papierachtige nesten van enkele sociale wespensoorten, waaronder de Europese hoornaar. De larven voeden zich met afval in het nest. Wat in lijn lijkt te zijn met observatie van Thecis.
Thecis
3 maanden geleden
Dank je wel!
LeonardN
3 maanden geleden
https://www.nmpijnacker.nl/natuur/natuurrubriek/de-stadsreus-een-reusachtige-zweefvlieg

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding