Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn hond stinkt naar oude urine.?

Ik heb een sheltie (lang haar) die bijna altijd naar oude urine stinkt. Hij heeft de gewoonte van zijn poot zo hoog mogelijk te willen optillen maar daardoor loopt de urine over zen eigen pels. Bijknippen rondom de penis/ wassen helpt allemaal niet. Omdat ik hem echt niet alle dagen wil/kan wassen stinkt hij dus echt heel vies. Iemand een idee wat ik hier aan kan doen?

Toegevoegd na 4 uur:
Het gaat hier om een tamelijk jong dier, net 3 geworden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Verschillende antwoorden van mij:
- Je wandelgebied is bijvoorbeeld langs het water, waardoor de wind van één richting komt. De hond trekt zijn poot omhoog, en de wind blaast zo de urine tegen zijn eigen lichaam. Of de hond staat erg dicht tegen ronde dingen aan te plassen; vaak kaatst dat zo heerlijk terug (en als je als baas te dicht bij staat ook tegen jouw benen aan).

-Hoe erg ruikt de urine; is dit echt in de kamer te ruiken, of als hij naast je ligt al? Of is het alleen als je je neus tussen zijn haren drukt? In dat eerste geval, dan ruikt het wel heel erg sterk. Dan is het of erg veel urine (van een hele lange tijd opgespaard), of de urine zelf is wel erg geconcentreerd of i.d. In dat geval kan er sprake zijn van een ziekte of afwijking; ga naar de dierenarts met de vraag voor een urinetest.

-Hij heeft zo enorm veel urine, dat zijn straal erg hard is waardoor het terug kaatst. Als een hond erg veel urine heeft, moet je naar de dierenarts. Het kan een nierprobleem of bijv. diabetes zijn. Let erop dat natvoer/blikvoer erg veel vocht bevat. Als je dit aan je honnd geeft en ook nog er water er doorheen doet, dan krijgt je hond enorm veel vocht binnen.

-Houd de hond zichzelf wel genoeg schoon? Ik heb hier ook meerdere mannen(honden) in huis, en die hebben ook wel eens vlekjes enzo, maar die besteden dan ook veel tijd aan zichzelf schoonmaken. Vaak zijn het zieke of erg oude hodnen die zichzelf niet meer schoonhouden.

-Bijknippen helpt inderdaad niet als het een langhaar is, dan gaat het gewoon tegen het haar achter het weggeknipte haar aan.

Ik adviseer je om toch even met hem naar de DA te gaan, gewoon voor een simpel urinetestje. Kijk ook even, voor je met hem gaat, hoe hij plast. Is het een sterke straal, welke kleur heeft het, lijkt het alsof het hem moeite kost? Allemaal vragen die de DA gaat stellen dan.
Mocht hij heel erg veel plassen (en veel drinken?) en het komt daardoor, vraag dan om een urinetestje en bloedtestje. Zijn simpele dingen, en kunnen veel uitsluiten. En ben je er toch, laat de dierenarts meteen even de prostaat voelen en de penis nakijken. Voor hetzelfde is er iets mis met de urinebuis, waardoor de urine alle kanten op spuit.
Pas als er niets medisch aan de hand is, adviseer ik je om de hond toch elke week even met een washandje en wat droogshampoo schoon te maken. Zorg wel dat je niet met de droogshampoo de penis gaat schoonmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

je hebt ook droogshampoo voor honden.. en een bezoek brengen aan je dierenarts..urine die zo stinkt vraagt om een onderzoekje ..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou hem toch vaker moeten douchen.Het is echt het enige goede middel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb hier een x sheltie. Precies hetzelfde probleem. Hij piest heel vaak over zijn eigen vacht.
Ik was hem maar zo onderhand (wil ik niet teveel doen). Ik heb laatst een fles hondenlotion gehad. Kan je hem mee inspuiten en dan ruikt hij weer wat lekkerder. Weet niet waar de fles vandaan komt. Kreeg hem van een kennis die hem nog had staan. Maar het is vast in de dierenwinkel te koop. Dat zou je eens kunnen proberen.

Houd hij niet van zwemmen? Dan is dat in ieder geval in de zomer een oplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toch is wassen de enige oplossing. Je kan je voorstellen dat heel je huis onder de urine resten gaat zitten, niet echt hygienisch, zeker niet als hij op de bank ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast alle hygienemaatregelen lijkt het me nuttig de hond als hij wat ouder is wat eiwit armer (senior) voedsel te geven, de stank van urine wordt grotendeels veroorzaakt door de afbraakproducten van eiwit.
Oudere honden hebben minder eiwit nodig, de overmaat belast de nieren en verhoogt oa. het ureumgehalte , derhalve sla je meer vliegen in een klap, een beter geschikt voer is gezonder voor je hond, hij stinkt minder en krijgt minder gauw last van ziekten die de dierenartskosten fors kunnen doen oplopen.
Het is een ander antwoord dan de anderen , maar wellicht een invalshoek die het proberen waard is, seniorvoedsel is wat duurder maar spaart veel ziektekosten uit en verhoogt kwaliteit en kwantiteit van het leven van uw knuf.
Intergraal toegepast met de andere goede raad moet het dan toch beheersbaarder worden.
Hoeven we niet meer te zeiken over pislucht.

Toegevoegd na 8 minuten:
Zie bij reacties voor aanvullingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je ooit wel eens de urine laten nazien?
Als dit alleen zou komen van het hoog optillen van de poot (hoe dominanter, hoe hoger), zouden alle dominante, langharige reuen moeten stinken. Dat is niet zo.
Leg het probleem voor aan je dierenarts.

En mocht je hem toch willen wassen, dan alleen met lauw water zonder shampoo.
Ivana
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing