Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

horen katten 10 keer beter of 10 keer zo hard?

Als ze 10 keer zo hard horen is het eigenlijk best zielig..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
20.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een kat hoort geluiden van boven de 45.000 hertz (het geluid van vleermuizen). Voor mensen is alles hoger dan 20.000 hertz niet meer te horen.

Katten kunnen een grotere bereik aan frequenties van geluiden horen.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
klopt, het bereik is veel groter, +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, dus de muziek kan gewoon wat harder ook :p Ik dacht dat ze het geluid ook harder hoorden. +1
Kimath
14 jaar geleden
Ik weet niet of ze echt harder horen, dat verschilt per kat denk ik. Wij hebben er 1tje die schrikt van elk klein geluidje, en een ander die blijft rustig slapen als we met de stofzuiger langskomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier is het net hoe ze pet staat... Als de dood voor de stofzuiger, als je drie kamers verderop het snoer er zachtjes uit trekt vliegt ie al weg. Als je naast m staat en ze naam schreeuwt slaaptie gewoon verder... Eerder oostindisch doof dan harder horen dus? haha

Andere antwoorden (5)

heb mijn poes nog nooit zien schrikken van iets luider dus zullen poezen wel beter horen maar zeker niet harder
(Lees meer...)
fremar
14 jaar geleden
Dat katten 10 keer zo hard horen, dat is mij niet bekend.
Dat katten 10 keer beter horen, daar zou een kern van waarheid in kunnen zitten, maar het is beter om te stellen, dat katten anders horen. Katten (en ook honden) zijn in staat om veel hogere tonen te horen dan mensen.
Katten horen dus dingen, die wij niet horen.

Omdat het goed horen van hoge tonen, niet alleen belangrijk is, voor het horen van die hoge tonen zelf, maar ook bijdragen aan het scherp horen in het algemeen, zullen katten niet alleen heel hoge tonen beter horen, maar zullen ze ook andere geluiden die wij niet waarnemen heel goed horen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Katten zijn goede nachtjagers en om die reden moeten ze heel goed kunnen horen; ze moeten hun prooi precies kunnen lokaliseren en liefst ook nog horen wat het is.
Ze moeten dus veel beter kunnen horen dan mensen, maar het is moeilijk om daar een factor als 10 X aan te plakken, ze horen wel veel hogere frequenties.
Beter horen wil niet zeggen dat het geluid dan ook veel harder klinkt; als je heel goed kleine details kunt zien krijg je ook geen hoofdpijn van koeieletters.
Het is dus niet zielig al hebben de meeste katten de pest aan stofzuigers en boormachines (ik geef ze in zo'n geval altijd de keuze naar een andere ruimte te gaan).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze horen lage tonen minder goed dan wij en hoge tonen
tot twee octaven hoger dan mensen.
Daarnaast is hun gehoor ruim 10dB gevoeliger, ze horen zachte tonen dus veel harder dan wij en hoge tonen die wij niet kunnen horen.
Je zou dus kunnen zeggen dat ze zowel 10X beter horen als 10X harder dan wij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het bereik van kattenoren is veel groter dan dat van mensenoren. Het menselijk oor kan geluiden waarnemen tussen de 18 en 20 kHz. Kattenoren kunnen geluiden waarnemen tussen de 10 en 60 kHz. Ik lees in andere antwoorden andere cijfers maar volgens mij kloppen die niet. De cijfers die ik hier geef komen namelijk uit wetenschappelijke boeken over kattengedrag.

Het grotere bereik zit dus vooral in het ultrasone gebied.
Katten maken zelf ook ultrasone geluiden. Ze kunnen bv spinnen als wij het niet horen, en ultrasoon miauwen. Moeders communiceren ook veel ultrasoon met hun kittens.

Mensen moeten vaak lachen als een kat lijkt te miauwen maar er geluid uit komt. In werkelijkheid komt er dan waarschijnlijk wel geluid uit, maar horen wij dit niet met onze eenvoudige mensenoren.

Elles Nijssen kattengedragsdeskundige

Toegevoegd na 1 minuut:
Foutje: 'maar er geluid uit komt' moet zijn: 'maar er GEEN geluid uit komt'.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding

Bekijk alle vragen in deze categorieën: