Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan ik doen tegen een gefrustreerde kip?

Wij hebben drie kippen en tot een paar weken geleden liepen ze door de hele tuin. Dit gaf best wel wat problemen, want ze poepen je hele terras, vensterbank en tuinmeubelen onder en bovendien was de kans groot dat ze er vandoor konden gaan.

Nu heeft mijn man een behoorlijk stuk rondom het nachthok omheind met gaas. Ze hebben ruimte genoeg en kunnen zelfs 'achterom' om onder een grote dennenboom tegen de regen te schuilen en te zandbadderen. Er zijn genoeg plantjes en ze krijgen goed voer.

Twee van de drie kippen hebben er helemaal geen probleem mee, maar eentje jammert de hele dag door en als ze mij ziet wordt ze helemaal gek en wil ze er uit. Ze gilt af en toe zo hard dat ik er 's morgen vroeg wakker van wordt.

Ze loopt dan als een kip zonder kop langs het gaas heen en weer en steekt haar kop door het gaas alsof ze eruit wil.

Ik vind dit best zielig omdat ze de 'vrijheid' gewend was, maar ik heb ook geen zin om iedere dag kippenpoep weg te spuiten.

Soms denk ik dat ik ze er maar weer uit moet laten, maar ja dan went die ene kip natuurlijk nooit meer aan de ren. Wat kan ik nu doen om haar toch een beetje rustig te krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik vind het wel grappig een kip met karakter, maar ik begrijp ook dat je geneigd bent, haar er weer uit te laten.
Maar niet doen, ik denk dat je even moet volhouden.
Anders moet je in het begin even wat vaker bij haar in de ren gaan en dat zo langzaam wat afbouwen.
Ze is volgens mij erg gehecht aan jou, wordt ze ook zo hysterisch als ze je man ziet?
Geef haar wat extra aandacht, zonder haar eruit te laten.
Als je haar wel weer loslaat, krijg je haar niet weer erin.
Het is een bijzondere KIP, en dat is ze.

Toegevoegd na 8 minuten:
Of kijk even op het kippenforum, misschien weet daar ook iemand raad.

Toegevoegd na 13 minuten:
ik heb de bron van speeltjes in de kippenren er ook even bijgedaan, niet dat ze zich verveeld, maar meer om de aandacht van jou wat af te leiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Nou ja wat een eigenwijs beest zeg ;-)

Heb geen idee wat je daarmee moet. Ik zou d'r aan een kinderboerderij geven en zelf uitkijken naar een andere kip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kip is verwend...
echt een doordrammertje..
niet de zin geven, als ze ruimte genoeg heeft, is het toch niet zielig..
uiteindelijk geeft die kip t wel op..
even door zetten..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
grote braadpan? ze smaken heerlijk.

Toegevoegd na 5 minuten:
sorry was maar een geintje..... alhoewel?
probeer maar eens het licht 24 uur te laten in het nachthok.
dit moet je wel volhouden. succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zet er een haan bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegen de kip moet je niets doen, maar jij moet eelt op je ziel zien te krijgen. Desnoods spreek je haar een paar maal hardvochtig toe!
Je laat de woorden kip Madras en kip Tandoori een paar keer vallen en je hebt er geen kip eh.. kind meer aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
loenie ik denk dat hier helaas sprake is van een stresskip of een oproerkraaier zeker omdat je beschrijft dat je andere kippies er ook onrustig van worden ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat extra knuffelen misschien, hadden wij vroeger ook bij een kip, maar dat was een bruine.

Toegevoegd na 9 uur:
bij www.gratisaftehalen,vind je een haan.
misschien is dat iets voor je kip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het gewoon een paar weken negeren, dan weet de kip niet beter meer en went eraan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
legt ze nog eieren? je kip is duidelijk gestrest door deze plotselinge verandering in vrijheid.
een oplossing zou kunnen zijn het nachthok helemaal donker maken, zoals je ook bij een haan doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gefrustreerde kip??????
MMMMM kippensoep.... Lekker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing