Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik heb mijn hond sinds dat hij een puppy is ,maar ik ben nu 6 maanden zwanger. Hoe kan ik het best aan pakken als die kleine geboren is ?

mijn hond is 1,5 jaar oud en hij is geen klein kinderen
gewend.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Als ervaren opvoeder van pups en grote honden (we hebben een Cairn kennel) wil ik naast de goede andere tips nog het volgende kwijt.
Je hondje verkeert in de puberfase.
Enerzijds zal hij dus veel accepteren, van de andere kant kan hij onverwachts en ongewenst reageren.
Verander de hoeveelheid aandacht naar je hondje toe naar een wat lagere hoeveelheid die hij zal krijgen als het kindje geboren is.
Hij voelt zich dan niet zo achtergesteld als dat pas gebeurt als de kleine er is.
Trek daarna het aandachtniveau op naar de dan geldende hoeveelheid.
In zijn beleving gaat hij er dan op vooruit als de kleine
komt.
Voor de rest sluit ik mij aan bij andere antwoorden.
Laat echter NIMMER de hond alleen met je kindje.

Dat is niet alleen zozeer omdat je hond het kind wat aan zou kunnen doen, maar andersom ook.
Kinderen begrijpen niet dat een hond ook pijn gedaan kan worden en niet zelden krijgt een hond die gebeten is ten onrechte het predikaat vals, bij verder uitzoeken blijkt dan dat het kind zelf, soms stelselmatig de hond pijn gedaan heeft, wij hebben dit aan den lijve ondervonden.

Kleine kinderen zijn gewoon speels en begrijpen niet dat een staart niet iets is om aan te trekken, bijvoorbeeld.
Een niet valse hond (daar zijn tests voor) zal een klein kind niets doen en zelfs beschermen. Toch , laat ze niet zonder toezicht bij elkaar.
De waarde van een hondje kan voor een kindje enorm groot zijn, vooral als het het eerste kind is moet het zich ook richten op anderen (zoals de hond) en kan er zeker als het wat groter is een geweldige kameraad aan hebben.
Wij hebben daarvan ontroerende foto's.
Ik raad af de pup weg te doen, wel adviseer ik zorgvuldig te checken of er geen valse trekken in zitten.
Ga je dan verder verstandig met de situatie om dan profiteer je van het synergetisch effect van ouders , kindje en hondje. De waarde van een lief huisdier wordt vaak onderschat net als volwassenen voelen ze begrip en acceptatie bij de hond.

Zorg wel dat inentingen , ontworming en frontline oid. toegepast zijn.
Dan kan je hond je kindje eigenlijk niet ziek maken.
Heel veel plezier en sterkte gewenst in deze spannende episode van je leven.
Voor meer privacy gevoelige vragen mag je me gerust een bericht sturen. Die beantwoord ik altijd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik ga er van uit dat de hond goed getraind en heel gehoorzaam is.
Dat zou iedere hond moeten zijn.

Vooral zorgen dat ook de hond voldoende aandacht krijgt als je baby geboren is.
Vaak schiet dat er nog wel eens bij in, omdat alle aandacht gaat naar baby en moeder.
Of omdat je misschien een kraamhulp krijgt die niets met honden heeft.
Of omdat mensen zeggen dat je de hond ver weg moet houden.

Laat hem nu al wennen aan dingen die de hond nu wél mag en straks als de baby er is niet meer. Bijvoorbeeld: hij mag nu altijd op schoot springen, dan niet meer, dus nu ook niet meer.
Hij mag nu in de babykamer komen en als de baby er is wilt u dat niet meer. Dus vanaf nu is die kamer verboden voor de hond.

http://www.dogweb.nl/gedrag/babykomt.html

Informatie over honden:
Hond en baby op komst
http://www.dogweb.nl/gedrag/babykomt.html

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is dus duidelijk dat je niet moet wachten tot de baby er is, maar NU beginnen met training.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een belangrijk aspect is ook: de hond laten wennen aan de baby. laat zsm na de geboorte de hond ruiken aan een voorwerp dat de geur van de baby draagt, zodat hij/zij die leert kennen.
betrek de hond bij activiteiten met de baby. laat de baby zien en laat hem mee genieten van de aanwezigheid van de baby. dat bevordert de acceptatie door de hond.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Honden hebben een aangeboren voorzichtigheid met betrekking tot andere puppies. Tenzij jouw hond vals is opgevoed, zal hij jouw baby met alle respect behandelen. Laat ze aan elkaar wennen, maar laat de hond jouw baby niet likken, dat is ook weer zo'n aangeoren ding.
Het zal wel helemaal goed gaan, maak je geen zorgen vooraf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks
Als hij goed opgevoed is zal hij jouw baby niets doen. De hond weet instinctmatig dat het hier om "iets jongs" gaat.
Toen mijn oudste zoon werd geboren hadden wij een Mechelse herder van 6 jaar. We hebben toen we voor 't eerst met de baby thuiskwamen gewoon de reiswieg op de grond gezet en de hond laten kijken en ruiken. Hij begon te kwispelen en is altijd de beste maatjes met het kind gebleven. Houd de hond vooral NIET weg bij je kind. Dan wordt hij snel jaloers en dat kan levensgevaarlijk zijn. Als hij het kind eens een lik geeft, wordt het daarvan echt niet ziek, een washandje eroverheen en klaar. Geef hem gedragen kleding van de baby, voordat je het in de was doet en laat hem daaraan snuffelen. Je zult zien dat er dan niets aan de hand is. Als je kind gaat kruipen, zorg dan wel dat het de hond met rust laat. Kinderen willen een hond nog wel eens aan oren of staart trekken, en dat gaat ze wel een keer vervelen. Laat dan ook nooit je kind alleen met de hond. Ik wens je veel succes ermee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij was dat ook het geval, maar heb hem er veel bij betrokken en hem net zoveel aandacht gegeven als ervoor. En het ging allemaal helemaal goed, heb me toen ook beetje zorgen gemaakt, achteraf gezien voor niks dus. Maar ja elke hond is anders. Denk gewoon goed aan elkaar laten wennen en even veel aandacht aan de hond blijven geven. Nu kan mij zoontje er echt alles mee doen maakt niet uit wat, hij gaat er soms mee wandelen en dan sleept hij hem overal mee naar toe, en de hond vind alles best. Ook al zou de hond met gemak mijn zoontje mee kunnen sleuren ze zijn nu ongeveer even groot, maar dat doet er niet toe. Vind het geweldig hoe ze met elkaar omgaan. Hoop dat dat ook voor uw hond geld!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: