Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zwemmen mijn vissen opzij?

Ze zwemmen schuin/op hun kant. Ze zijn niet ziek, want dit gebeurt al heel lang. Alle vissen behalve de algeneters en de meerval. Ligt het aan de ph waarde dan? De temperatuur is goed.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Misschien is de zuurstof waarde te laag. Probeer is wat zuurstofrijk water toe te voegen. De ph waarde kan ook te hoog zijn vanwege het vele regenval van de afgelopen tijd. Haal anders even wat testen bij een winkel waar je komt voor de vissen. Aan de hand daarvan kan je actie ondernemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me te veel voer, er ontstaan daardoor darmgassen en de vissen verliezen hierdoor hun evenwicht.
De algeneters en de meerval zijn anders van lichaamsbouw en zijn juist plat van onderen.
test regelmatig je water op het nitrietgehalte!
Dit is zeer giftig en ontstaat ook door overvoeren en een te kleine filter, als die niet goed is, is ook je p.h. waarde niet goed, te hoog.
Ververs regelmatig een deel van het water, b.v. een vierde deel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is niet duidelijk of je het nu over een aquarium hebt of over een vijver.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ze de hele tijd zo zwemmen dan zou ik niet weten wat er aan de hand is.

is het geval dat ze alleen een beetje schuin zwemmen als het aquarium licht al een paar uur uit is,dan slapen ze met de ene hersenhelft en dan na een paar minuten zwemmen ze een beetje schuin naar de andere kant.

net zoals dolfijnen dat doen,voor hun automatische ademhaling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is moeilijk hier antwoord op te geven omdat je niet duidelijk aangeeft wat voor vissen je allemaal hebt en wat voor aquarium. Ik stel voor dat je lid wordt van een aquariumforum. Er zijn meerdere Nederlandse fora die erg goed advies geven. Daar kun je alles vragen wat je wilt. Je vissenbestand (dus welke vissen en hoeveel je hebt) kun je dan ook verbeteren want er is dikke kans dat je vissen hebt die niet bij elkaar passen of te groot worden door verkeerde informatie van de dierenwinkel of aquariumzaak. Zoek daarom altijd eerst info op internet voordat je dieren aanschaft! Veel succes!

Overigens gebeurt het wel eens dat vissen schuin gaan zwemmen maar dit heeft dan te maken met te grote temperatuurwisselingen. Als ze het altijd doen weet ik niet hoe dat komt, maar het kan dus afhangen van welke soorten je hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing