Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik heb een kat en woon in een appartement. soms heb ik het idee dat de ruimte iets te klein wordt voor de kat.?

zou het wat zijn als ik hem af en toe aan een touwtje mee naar buiten neem? hij probeert soms in het hek van het balkon te klimmen. daardoor heb ik het idee dat hij graag meer wil, alleen ben ik bang dat zijn nieuwsgierigheid erger wordt en daardoor wil ontsnappen.
wie heeft hier ervaring mee of kan me vertellen of het wel slim is om hem mee te nemen.

alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

ik zou de kat zeker niet aan een touwtje meenemen, als je 'm niet kwijt wil raken.
koop een behoorlijk tuigje, en laat de kat hier rustig aan wennen.
ik heb m'n katten jarenlang uitgelaten (of eigenlijk zij mij), en ze vonden het geweldig.
het is idd wel waar dat ze meer gefixeerd raken op de voordeur, dus je moet goed in de gaten houden dat hij niet wegglipt.
ik heb toendertijd een sluisdeur genomen.

verder kan je veel doen om je kleine ruimte toch interessant te maken: denk driedimensionaal, en zorg dat hij hier en daar de hoogte in kan.
speel veel met hem, en bied z'n eten op een spannende manier aan.
hier worden iedere avond brokjes verstopt, ze vinden het geweldig, en zijn wel een uur zoet.
(Lees meer...)
Rieneke1
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
het is moeilijk.
ze vinden het helemaal super, en dat is natuurlijk mooi.
dat ze zo gefixeerd waren op de voordeur is toch reden voor me geweest te stoppen met uitlaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd wel een tuigje gebruiken. Een halsband is voor veel katten niet genoeg, ze komen er makkelijk uit.
Rieneke1
14 jaar geleden
dat denk ik ook :)
wen hem wel heel rustig aan het tuigje.
eerst alleen het tuigje aan, zonder riem.
stap voor stap, en iets lekkers geven als je het tuigje omdoet, dan gaat het zeker lukken.

Andere antwoorden (5)

Als je 1 kat hebt (neem aan van kitten af zijnde? of uit het asiel??) hoeft je appartement niet te klein zijn.
Maar is de kat veel alleen?? heeft hij genoeg uitdagingen,kwa speeltjes?
Eeen kitten zou je kunnen aanleren om aan een riempje te doen,bij een volwassen kat is dat wat lastiger,ik heb het gerpobeerd met die van mij,maar toen we eenmaal buiten waren schrok hij enorm van iets waardoor hij ontglipte,er is geen houden dan aan (gelukkig wel naar huis gerent)

Is er geen mogelijkheid om je balkon af te schermen met gaas??
Heb ik vroeger ook gedaan
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
denk dat je hem alleen maar nieuwschieriger maakt.
dus niet doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem een tweede kat als gezelschap voor jouw kat.
Koop ook speeltjes die geimpregneerd zijn waar katten gek op zijn.

Zorg dat het balkon of de waranda goed afgesloten is met deugdelijke en veilige materialen.

Zorg dat de kat ook naar buiten kan kijken dmv plaatsing van een hoge krabpaal.

Uitlaten mbv een tuigje/halsband/riempje is een goed idee.
Gebruik geen inferieure materialen. (touw, elastiek)

Gebruik tijdens jouw afwezigheid GEEN middelen om de kat aan een lijntje te houden. (ivm verstikking/ophanging)

Wissel af met brokjes , vlees en vis.
Zorg voor vers water.

Zo blijven jullie beste maatjes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
capthavoc
14 jaar geleden
Een maatje is het beste idee lijkt me
die van mij zijn ook nog steeds wel erg nieuwsgierig maar op en flat heb ik ze liever niet buiten.
dus weersta de verleiding
Als je zorgt dat hij binnen genoeg te spelen heeft dan kan een kat prima in een flat wonen.

Je zou aan de bovenkant van je balkon, dus boven de railing ook net kunnen spannen. Dit wordt nl veel gedaan door mensen die raskatten hebben die niet op straat mogen komen.
Heb het zelf over mijn hele tuin gespannen zodat mijn katten er niet uit kunnen, vind het niet storend.
Je kan eens kijken bij www.nettenlijnen.com daar staan goede voorbeelden. Let er wel op dat netten die je bij een tuincentrum koopt, bv aardbeinetten, niet sterk genoeg zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeps, zie net dat het www.nettenlijn.com moet zijn, sorry
Mee uit nemen in eentuigje is een goede aanpak.
Ik ging vroeger met de kat naar de stad en deze zat dan als een aapje op mijn schouders, soms liet ik hem even lopen en soms in een tas op op de nek.
Mijn kat genoot van de uitstapjes.
Ook winkeliers deden NIET moeilijk.
Vreemd genoeg had ik nogal wat bekijks, zelf zag ik er het bijzondere niet van in. we hadden het katje vanaf zijn geboorte en konden er werkelijk alles mee.
Kreeg helaas kattenleukemie (destijds redelijk onbekende ziekte en hij is maar 17 jaar geworden.
Tompoes was zijn naam, een rooie kater.
Dus ook op een flat kun je zat een kat houden, wij woonden op een kamer in een studentenflat in Groningen.....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding