Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

zijn er binnenkatten en buitenkatten?

ik zou het wel gezzelig vinden om een kat te hebben. ik had een leenkat die er door de buren was uitgegooit maar ik ben inmiddels verhuisd. het was een erg relaxte kat. ging weing naar buiten, eigenlijk alleen om zijn behoefte te doen. verder veel slapen en eten. het was dus een hele rustige kat dus ik denk al een jaar of tien. nou zou ik weer zo'n kat willen. als ik bij het asiel om een binnenkat vraag, snappen ze dan wat ik bedoel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Top dat je er rekening mee houdt dat er binnen- en buitenkatten zijn!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

ja, er zijn binnenkatten, en bij het asiel zullen ze zeker weten wat je bedoelt.
maar ben je wel op zoek naar een binnenkat?
een binnenkat is een kat die of niet, of beschermd buiten komt.
denk aan een ren of afgezette tuin.
ik begrijp dat je een rustige oudere kat zoekt, die huiselijk is, maar wel de mogelijk heeft naar buiten te gaan?
als je dat uitlegt, zullen ze zeker proberen een goede match voor je te vinden.
uiteindelijk hebben ze er geen baat bij als de kat weer retour komt.
veel succes met het uitzoeken van je kat! :)
(Lees meer...)
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de kat was niet schichtig om naar buiten te gaan, maar had er weinig zin in. hij had namelijk meer als een jaar buiten geleefd toen de buren hem eruit hadden gegooid. destijds was ik in de veronderstelling dat het een zwerfkat was. ik heb hem een keer wat eten gegeven (met veel geduld omdat ie wat bang was) eenmaal binnen wilde die niet meer naar buiten. als hij zijn behoefte moest doen of de muren echt op hem af kwamen ging ie bij de deur staan. maar na hooguit een halfuur was ie weer terug. in de winter wilde ik hem na wat aanslagen op de vloerbedekking s'nacht liever buiten zetten. maar dan bleef ie met een zielig gezicht voor de deur staan. waarna ik hem vaak ook maar s'nachts binnen hield in de hoop dat hij pas smorgens weer zijn behoefte hoefde te doen. maargoed voor mij een ideale kat. altijd een beetje gezelligheid. en een tevreden kat. de kat is nu trouwens goed af wat ik begreep bij de nieuwe bewoner. alleen die verwennen hem teveel waardoor hij 2 keer zo dik is. dat vind ik dan wel weer zielig.
Rieneke1
14 jaar geleden
je hoort het vaker, dat voormalige zwerfkatten het huis niet uit te branden zijn, en niet meer zo nodig naar buiten hoeven :) maar menno, wat weerhoudt je ervan een paar kattenbakken neer te zetten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
luiigheid misschien, en de onbewuste angst dat ik hem niet zover zou krijgen om te kattenbak te vinden. hij had een teretorium afgebakert tussen de muur de achterkant van het bureau en de ladenkast waar geen kattenbak paste. had geen zin in ruzie:)
Rieneke1
14 jaar geleden
als je een bak of liefst twee neerzet en schoonhoudt, dan gaat de kat hier normaal gezien op hoor.
als je klontvormend grit neemt, en dagelijks schept, is het een klusje van niks.
vergeet niet dat je zo ook de gezondheid van je beestje in de gaten kan houden.
heeft hij diarree of blaasontsteking, dan ben je daar snel achter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal, dat ex-zwervers vaak binnen willen blijven. Mijn poes was ook door de vorige eigenaars buitengezet (zwanger en wel in de winter) en taalt nu helemáál niet naar buiten. Overigens weten de meeste ex-zwervers ook de bak prima te vinden, als ze maar ooit een bak hebben gehad. Bij één van mijn vorige zwervertjes had ik zelfs het idee dat ze buiten uit alle macht had geprobeerd de boel op te houden. Zodra ze bij ons binnenkwam, was het eerste wat ze deed een enorme sprint naar de bak trekken. Die nota bene al in gebruik was bij een andere kat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat ziektes opmerken, daar had ik helemaal niet aan gedacht. maar ga zeker een kattebak aanschaffen dan. klontvormend grit klinkt ook erg handig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit bij stilgestaan dat ex-zwervers misschien juist liever binnen zijn.
Ik heb 2 katten (geen ex-zwervers), maar de een wordt doodongelukkig als ie noodgedwongen 2 dagen binnen zit (oplossing: krant vóór de bak leggen, dan kan ie wel poepen maar hoeft ie toch niet op de bak); de ander komt als ze lekker buiten is gewoon naar binnen om even op de bak te gaan.
Kat 1 was een drama toen ik eens urine moest opvangen voor onderzoek, uiteindelijk kat, bak en ik in de badkamer (bak-kamer?) en gauw een steriel schaaltje onder meneer schuiven toen ie het echt niet meer hield.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben ook een zwerver in huis gehad. Die was niet binnen te houden en daarom maar een luikje in de deur gemaakt. Ze is wel heel aanhankelijk geworden en kon prima met andere dieren en mensen. Wellicht het geluk gehad dat ze nog vrij jong was. Ik denk dat zulke zwervertjes heel dankbaar zijn. Ze nam ook regelmatig eikeltjes en vijverplanten mee naar binnen als cadeautje.

Andere antwoorden (10)

Leeuwen zijn buitenkatten, huiskatten binnenkatten...

Ja, ze zijn er wel. De ene kat wil graag binnen zitten, de andere wil veel buiten zijn. Bij het asiel begrijpen ze je wel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een asiel kan je niet altijd uitsluitsel geven over of een kat al dan niet een binnen of buitenkat is. Soms worden er ook (zwerf)katten binnengebracht waarbij zij ook niet weten of dit een binnenkat of een buiten kat is (geweest).

Katten die echt door een "familielid" zijn binnengebracht nemen doorgaan wel meer informatie mee. Wat overigens niet wil zeggen dat je andere katten dan maar geen kans moet geven. Ik denk dat een andere GV'er hierover dan meer nuttige info kan geven ;-)

Wel heel lief van je dat je het wilt proberen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
plusje!
Als je dit zo bij het asiel ook vertelt, dan weten ze precies wat jij zoekt.
natuurlijk heeft elke kat een ander karakter en wil de 1 meer naar buiten dan de andere,
maar een goed asiel weet snel hoe een kat is, en zal jou goed kunnen adviseren over welke katten bij hun het beste bij jou passen
(Lees meer...)
14 jaar geleden
misschien moet je gewoon zeggen dat je een wat oudere kat wilt. Die is meestal al het kattekwaad wel kwijt. Het asiel zal je dankbaar zijn want deze katten zijn slecht plaatsbaar, omdat de levensverwachting al n stuk korter is.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Ja, er is absoluut een groot verschil tussen katten die gewend zijn om buiten te komen, en katten die gewend zijn om binnen te leven. De laatste categorie kan ook bestaan uit katten die bang zijn, die buiten eng vinden.
in een goed asiel of een kattenopvang kennen ze de katten en kunnen ze je adviseren welke kat bij jouw situatie past.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja er is zeker verschil, sommige katten willen gewoon heel graag meer zien van de wereld, ook al zijn ze nog nooit buiten geweest.
Ik kocht bij het asiel een 'typisch binnenkatje' volgens het asiel. In mijn flatje kon ik aan alles merken dat de kat graag naar buiten wilde, en had behoorlijk last van 'vervelings-stress'.
Nu ik een huisje met een tuintje heb is de kat helemaal gelukkig nu ie naar buiten kan.
Dus het asiel weet het ook niet altijd zo goed, niets is zo eigenzinnig als een kat!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kat die over het algemeen vrij rustig is, en gewend om binnen te zijn, daar zelfs min of meer voor bedoeld is, is de Ragdoll.
Je zal echter voor deze raskat wel bereid moeten zijn om heel wat geld neer te tellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
probeer te kijken of er een kat/poes tussen zit van mensen die naar een bejaardentehuis zijn gegaan overwegend zijn dit de rustigste dieren die graag kroelen en niet snel naar buiten zullen gaan.
is er geen mogelijkheid voor U om te vragen aan U oude buren of U de kat mag behouden?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Alleen met een binnenkat word dat niet bedoelt een kat die af en toe buiten komt maar een kat die altijd binnen is. Die zijn van kitten af aan altijd binnen geweest en weten ook niet beter. Dat worden binnenkatten genoemd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lapjes poezen zijn over het algemeen graag binnen (gesteleriseerd)
katers willen meestal naar buiten
Is mijn ervaring over 30 jaar
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding