Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat doe je met een uit het nest gevallen merel?

Twee weken geleden viel er een klein mereltje uit een nest in mijn tuin. Mijn twee katten hadden hem zo te pakken en dat was geen leuk gezicht..ik heb het arme diertje uit zijn lijden moeten verlossen. Nu is er weer een ( iets grotere) merel uit een nest gevallen.Ik kon mijn 2 katten nog net verjagen, maar hij hipt en fladdert nu rond in mijn ( afgesloten) tuin en de katten staan achter de schuifpui te miauwen. Kan ik zo'n diertje nog redden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Toch moeten we oppassen met deze "kneusjes"van de natuur in leven te houden.
Het grootste gedeelte van de jonge vogels, zullen het volgend voorjaar niet halen!
Alleen de aller sterkste en allerslimste jonge vogels hebben volgend jaar hun eerste nestje, de rest valt af.
Dit is heel hard nodig om de soort gezond te houden en is een onderdeel van de natuurlijke selectie, naar onze maatstaven heel zielig, voor de natuur zeer belangrijk.
Hoe meer we ons met de natuur bemoeien, hoe slechter het gaat, dieren ( vogels) die aangereden worden en goed verzorgt is natuurlijk een ander verhaal.( rieneke)
Een voorbeeld van zwakke vogels.
In mijn grote voliere had ik vorige week twee jonge grasparkieten, prachtig van kleur en tekening, maar een beetje te klein, ze konden nog niet vliegen, maar waren wel het broedhok uit, na 1 week konden ze nog niet vliegen en ging ik me zorgen maken, mogelijk een inteelt probleem. Gisteren lagen ze dood in de voliere, niet van de honger of zo, maar gedood door hun soortgenoten omdat ze niet voldoende sterk waren!!
Zo gaat de natuur hier mee om, wij zouden ze apart in een hokje zetten en goed verzorgen en daarna?
Ze kunnen nooit meer terug naar de gezonde vogels, want zouden ze paren, dan komen er nog meer van deze inteeltgevallen, of zieke en gebrekkige vogels.
Dus ja, wat te doen met de jonge merel?
katten weg houden en de ouders hun werk laten doen, doe ze dit niet, dan is daar een rede voor en gaat de jonge merel dood, voor ons heel zielig, voor de natuur heel normaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

als hij echt voortijdig uit het nest gevallen is, kan je hem zo mogelijk terugzetten in het nest.

merels verlaten echter het nest nog voor ze kunnen vliegen.
ze hippen dan wat rond, en worden nog steeds door een van de ouders gevoerd.
het is verstandig in zo'n geval je katten een weekje binnen te houden.
Rieneke1
14 jaar geleden
Probeer eens een blikje kattevoer en wat rauw rundergehakt wat aangelengd met water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je kan 'm nog redden. Pakken, in een doosje en snel naar een vogelopvang in je buurt rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is de vogel levensvatbaar? Dan lijkt het me dat je hem aan zijn lot kunt overlaten en dat hij het dan zelf zal redden.

Is de vogel niet levensvatbaar dan kun je hem denk ik het beste de nek omdraaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem voor de zekerheid contact op met de Vogelopvang.

Ik woon in een zeer katrijke buurt en kan daardoor vaak vogeltjes die uit het nest gevallen zijn niet aan hun lot overlaten. Veel vogeltjes leren te vliegen vanaf de grond, maar als dit niet lukt, zijn ze een makkelijke prooi. Het liefst laat ik ze het natuurlijk zelf proberen, maar als ze te verzwakt zijn breng ik ze naar de vogelopvang in Woudenberg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing