Wat kan mijn kat hebben dat heftige krabaanvallen veroorzaakt?

Dit is een heel moeilijke casus. Ik heb een oudere kat (ruim 19 jaar) die de laatste maanden heftige krabaanvallen heeft. Daarbij krabt ze met haar achterpoot in haar flank (net rond de achterste rib) waarbij ze de huid open haalt. Een aanval duurt ca 30 seconden.
Daarbij braakt ze regelmatig. Ook kan ze soms ineens heel klagelijk de ruimte in mauwen (totdat ze iemand ziet, dan is de mauw normaal (in an instant)).
De kat valt langzaam af. Ze begint aan de lichte kant te worden, maar zit nog niet in een gevarenzone.

Bij de dierenarts is al veel uitgezocht:
- Er is geen sprake van vlooien of ander ongedierte
- leverwaardes zijn goed (zal ik nog even checken voor de zekerheid)
- nierwaardes zijn iets afgenomen, maar boven 75% werkzaam (gezien de leeftijd niet geheel onverwacht).
- Er was sprake van een blaasontsteking, deze is behandeld.
- In de flank zit inmiddels aardig wat littekenweefsel. Van dit weefsel zijn biopten genomen. Daaruit bleek dat er geen carcinoma aanwezig zijn, maar wel een diepe bacteriële infectie is waargenomen. Daar is de kat de laatste weken voor behandeld. Helaas nog geen verbetering.
- Er is dexa voorgeschreven om de jeuk te verminderen, alsmede een zalf voor directe aanbreng (combi AB en dexa).
- De kat is gevoelig voor wat leek op een autoimmuun ziekte (langs de bek zwellingen die met dexa goed behandelbaar waren).
- De kat heeft bestraling gehad voor schildkliertumoren (ca 6 a 7 jr geleden).

Wie heeft een goed idee wat dit kan veroorzaken?

3 uur geleden
Thecis
3 uur geleden
Nog wat losse gedachten: Bij een aanval valt de kat ook om (omdat de achterpoten naar haar flank gaan, dan kan je niet staan). Het lijkt wel op een aanval wanneer vlooien e.d. bijten (kan er een beestje onderhuids zitten?). Als ik haar tegen houd / bescherm (ik leg mijn hand op haar flank), haalt ze mij ook helemaal open (anders haalt ze zichzelf open). Het klaaglijk mauwen begon al ver voor de krabaanvallen. Kan vanuit pijn zijn, maar daar lijkt het niet op. Ze springt niet meer gemakkelijk. Dat is wrs puur aan leeftijd gerelateerd. De kwaliteit van leven gaat hard achteruit voor de kat. De kat heeft een mooi leven gehad, maar ik wil niet tzt een beslissing over een leven maken zonder dat er aan alles gedacht heb. We hebben een bescherming, soort verband om haar flank (daar heeft ze geen last van, maar zorgt wel voor minder verwondingen).

Geef als eerste antwoord