Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mogen poezen vrij buiten lopen?kunnen de buren politie ofzo inschakelen omdat ze last hebben van de kat?

Toegevoegd na 11 minuten:
mij hebben ze altijd gezegd dat een kat een vrij dier is maar weet het toch niet goed..ik kan men kat niet binnen houden want die rammelt met men deuren miauwt ne hele dag en nacht!de kat wegdoen is geen optie want als hij het bij mij doet gaat hij het op een ander ook doen en wie weet wat er dan met mijne jimmy gebeurd..de buren zeggen dat em op hun dak zijn grote behoeftes doet!!
ik hoop echt dat hij vrij kan blijven

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (11)

een kat geeft minder overlast dan een hond, dus zijn ze door de medemens meer geaccepteerd
als je kat overlast gaat veroorzaken dan mogen mensen je erop aanspreken
heb jij dan 2 vingers in je oren en laat je het beestje toch zijn gang gaan kunnen mensen idd een klacht tegen je jou indienen en word je gevraagd je beest binnen te houden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kat kan je buiten laten lopen. Dat is algemeen geaccepteerd. Dat je kat op hun dak zou poepen is niet waar: Het is te open en de ondergrond is niet geschikt. De drollen die zij vinden zijn waarschijnlijk van vogels (Meeuwen / duiven).

Echter, om de vrede te bewaren kan je naar een dierenzaak danwel goed tuincentrum en katteschrik halen: Er zijn diverse producten in de handelk die katten onprettig vinden, en die je als mens niet ruikt. Dat rond hun erf en op het dak strooien en ze zijn van de katten verlost.

Als je dat voorstelt & met die spullen aankomt, denk ik dat je snel de burenruzie voorbij bent, en morgen samen kan vieren hoe nederland Brazilie verslaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou ja je kan je kat gewoon buiten laten lopen als de kat dat zelf wil.
ik denk niet als de buren een keer overlast hebben dat ze dan meteen de politie er bij roepen, dan zullen ze eerst wel even naar jou toe gaan.
o en katten mogen gewoon buiten lopen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kat is een huisdier dat binnen gehouden moet worden. Hij komt niet van nature hier voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zelf ben niet een voorstander voor buiten, maar in wezen vinden katten het wel heerlijk.
Ik denk dat als er overlast zou zijn er gepraat moet worden met elkaar voor de politie gebeld moet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je buren kattenhaters zijn gaat dit niet op maar anders kun je vragen of ze kennis willen maken met de kat en mischien vinden ze hem wel lief en kunnen ze hem wel velen nog beter gehecht raken dan is alles opgelost zouden sprookjes dan toch nog bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overleg het nog eens goed met je buren, je kat wil dus heel graag naar buiten en binnenhouden zal 'em veel stress bezorgen. En voor je buren: zo heel erg is het toch niet dat het katje op hun dak poept? Desnoods veeg je hun dak af en toe, of spreek af dat ze voor elk poeppie een flesje bier (of een bonbon voor als ze niet drinken) krijgen. Misschien krijgen ze dan iets medeleven in de situatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kat mag vrij buiten lopen, omdat ze niemand zomaar aanvliegen, wat honden wel kunnen doen, zelfs aangelijnd. Een kat doet geen behoeften op een dak, die doet het in een tuin. Daar een kat geen onderscheidingsvermogen heeft van de tuin van zijn baasje of van de buren, maakt het de kat niet uit waar de uitwerpselen worden gedeponeerd.
Mijn kat loopt al jaren vrij rond en is zelfs maatjes geworden met de meeste honden uit de buurt, omdat hij volstrekt niet bang is en wegrent voor een hond. Uw kat mag dus gewoon vrij rondlopen.
Liefs van mijn kat voor uw kat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat katten buiten lopen wordt oogluikend toegestaan. Ze horen echter niet thuis in de Nederlandse natuur en het zijn faunavervalsers, dwz ze zijn een gevaar voor de Nederlandse natuur (vogelnestjes). Als de kat schade aanricht is de schade voor jou. Als men kan bewijzen dat een auto door jouw toedoen schade heeft (bijvoorbeeld omdat de auto remde voor jouw kat en schade heeft, en zelfs een kettingbotsing veroorzaakt) dan is alle schade voor jou. Zo ook als een kat op het dak van de buren poept en ze kunnen dat bewijzen met bijv. foto's of een filmpje, dan kunnen ze het op jouw kosten laten schoonmaken. Daarom heb ik mijn katten altijd binnen. Er zijn miljoenen flatkatten die ook nooit buitenkomen en die zijn net zo gelukkig. Ik heb mijn katten ook op latere leeftijd binnen gewend, en dat is prima gelukt. Ik heb dat gedaan omdat ik als dierenambulancechauffeur élke dag 2 of 3 dode aangereden katten van de weg moest schrapen. Als je niet twijfelt en gewoon vastbesloten bent, dan zal je kat dat merken en zich erbij neerleggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen Noord-Europa nog niet zo overbevolkt door mensen was :) kwam de Europese oskat overal voor. Maar in een hoeveelheid die de natuur in balans hield.
Ik heb over de 20 katten. Het zijn aanlopers, katten die anderen niet meer wilden o.a. kruisingen (in de winter en het voorjaar zijn wilde boskatten in de buurt), heel erg schuw en groter dan de huiskat. Bij mij zijn ze welkom, het zijn goede muizenvangers. Niemand heeft last van de katten want ik woon in de Eifel tegen het woud.
Mijn vader daarentegen woont in een rijtjeshuis waar alle buren 1 tot 3 katten hebben (ik hoop dat je dit leest, om de keerzijde te zien)O. Hij is katten steeds grondiger gaan haten en heeft het de laatste tijd niet over iets anders meer als hij belt, het is een obsessie geworden. Mijn vader houdt van een mooie tuin, het is zijn hobbie. Sinds mijn moeder overleden is heeft hij zich op deze hobby, tuinieren, gestort. Het is heel zuur, Katten graven zijn planten uit, duwen zijn potten om. Ik wilde het niet geloven totdat ik het zelf zag toen ik op bezoek was. Is hij aan het tuinieren dan grijpt hij in kattenpoep. Omdat hij zijn grond altijd schoffelt en harkt vinden katten het geweldig om daar hun behoefte te doen (waar vind je zo'n geweldige kattenbak?). Hij heeft een gloednieuwe auto die continu onder de kattenpotenafdrukken zit. En krassen. Als hij namelijk naar buiten komt weten de katten (vaak 3 of 4, heerlijk toch, op een warme motorkap) niet hoe snel ze weg moeten komen dus dat is met nagels uit. (zie vervolg)

Toegevoegd na 4 minuten:
En dan het gekrijs van vechtende/krolse katten, Vaak midden in de nacht en, hoe kan het ook anders, direcht onder zijn slaapkamerraam.
Hij vraagt zijn buren"zouden jullie de katten wat meer/'s-nachts binnen kunnen houden? Hij word steeds minder vriendelijk behandeld. En nee, de buren houden zich er niet aan hun beloftes de kat word er gewoon uitgegooid (soms te horen aan het lange gemauw voor de achterdeur bij de buren).
Maar dat is nog niet alles. Mijn vader is bijna blind geworden. Zijn ogen zijn zwaar beschadigd. In het ziekenhuis vroegen de artsen of hij vaak tuinierde. Wat bleek? De oorzaak was kattenpoep. Mijn vader heeft Toxoplasmose op zijn ogen en de schade is niet meer te verhelpen.
Het is goed om ook de keerzijde te bekijken. Katten zijn leuk, aanhankelijk, eigenwijs, etc. Maar kunnen een nachtmerrie voor de buren zijn! : zet de kattenbak buiten, de kat zal zijn behoefte daar gaan doen!! Plaats een afsluitbaar kattenluikje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het best kan je je tuin afrasteren. Kattenschrik e.d. werkt vaak niet. Net zals koffieprut in je groententuin. Ze laten ze echt niet afschrikken. Als het mogelijk is je tuin af te rasteren, kunnen de katten lekker naar buiten (wat heel belangrijk is, want de meeste binnenkatten hebben gedragsproblemen) en hebben de buren er geen last van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing