Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn kat miauwt vaak de hele tijd, geen medische oorzaak...wat moet ik doen?

Mijn kat had altijd een megagrote aandacht behoefte, maar nu miauwt hij de hele dag door, dit sinds m'n andere kant gestorven is in mei. Hij is helemaal onderzocht, helemaal gezond (buiten af en toe wat blaasgruis waarvoor hij speciale voeding krijgt). Er is een kattencoach die met hem 3 maanden gewerkt heeft, die zei dat ik het moest negeren en hem positieve aandacht geven als hij niet miauwt. Dat doe ik, maar vanaf ik hem aandacht geef, springt hij in de zetel en begint dat miauwen opnieuw.
Hij wil eigenlijk dat ik de hele tijd in de zetel zit en hem streel. Hij kan echt mokken als ik iets anders doe. Zelfs als ik in de zetel zit, even opsta om bv koffietje halen is hij beledigd en springt uit de zetel om te gaan mokken. Dat doet hij door bv met zijn rug naar mij te gaan zitten of zich te verstoppen. In dat laatste is hij meester, ik heb al n paar keer gedacht dat hij langs de voordeur ontsnapt was. De kattencoach zegt dat ik gewoon moet volhouden.
Maar van dat miauwen en constant aandacht claimen word ik tureluurs. Iemand een nog een andere gouden tip? Valeriaankussentjes, Bachbloesems en allemaal al geprobeerd. Mokken en verstoppen bij geen aandacht deed hij altijd al, hij had steeds veel nood aan aandacht, maar kon ook rustig ergens zitten. nu echter lukt dat niet meer, het is de hele tijd aandacht vragen.

een jaar geleden
2.2K
Z512099
een jaar geleden
Misschien een katje introduceren (indien mogelijk uit een asiel)? Was maar een gedachte.
liveisgreat
een jaar geleden
nee de andere kat was en broer...normaal wilde ik er maar één uit het asiel maar kon dat broertje niet achterlaten. Dus ik wil maar 1 kat.
abcdefghijklm
een jaar geleden
Dieren zijn gevoelig voor muziek, mijn 2 katten en hondje worden er helemaal rustig en ontspannen van, het is het proberen waard.... en misschien is uw kat wel dement, ik heb ook een oude kat gehad die dement geworden is en constant miauwde, in dat geval zou ik de dierenarts gaan raadplegen.
In ieder geval heel veel sterkte gewenst!
abcdefghijklm
een jaar geleden
Ik zie nu dat uw kat niet lijdt aan een medisch probleem,
abcdefghijklm
een jaar geleden
vogelgeluiden voor katten kan ook afleiding geven...
Rieneke1
een jaar geleden
Voor de goede orde: er is dus bloedonderzoek gedaan?
liveisgreat
een jaar geleden
ja Rieneke binnenste buiten gekeerd
liveisgreat
een jaar geleden
abcdefghijklm Muziek idd... goed idee . Dat heb ik nog niet geprobeerd en daarvoor hoeft hij niet te bewegen haha.
abcdefghijklm
een jaar geleden
Sucses ermee! nee hij of zij kan gewoon blijven liggen en hopelijk houd ie dan zijn mond! ha,ha

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Katten kunnen lang rouwen, dus als hij medisch in orde is zou dat goed het geval kunnen zijn. Negeer ajb het advies hem te negeren, en geef hem geregeld aandacht, hij heeft het nodig. Positieve bekrachtiging als hij geen aandacht vraagt zal hij niet begrijpen.
Wat je wel kan proberen is voor veel afleiding zorgen. Laat het niet alleen bij knuffelen, maar speel ook regelmatig met hem. Zorg regelmatig voor iets nieuws in huis: een gevonden vogelveer, een kartonnen doos, eventueel met droge herfstbladeren er in, laat je fantasie maar werken. Voerpuzzels kunnen ook een leuke uitdaging zijn. Die kan je kopen, maar ook makkelijk zelf maken.
Maak niet de fout een nieuwe kat bij een rouwende kat te zetten.
(Lees meer...)
Rieneke1
een jaar geleden
liveisgreat
een jaar geleden
hij wil enkel knuffelen, hij haat spelen, ook met voerpuzzels Mijn andere kat was n speelvogel maar Aldo is een mollige knuffelbeer. Al vele speeltjes geprobeerd maar z'n favo spel blijft knuffelen :-)
Rieneke1
een jaar geleden
Blijf dan vooral knuffelen, maar blijf ook de andere tips proberen!.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding