Mijn kater wenst niet door het kattenluik te gaan. Ik moet de deur voor hem open doen, hoe leer ik hem aan het kattenluik te gebruiken?
Mijn kater Fritz is een schat van een dier alleen: hij wil niet door het kattenluik. Dat wilde hij bij zijn vorige baasje ook niet. Het is een groot luik met een chiplezer van Sureflap Microchip want ik wil geen andere katten in huis die de bakjes komen leegeten.
Het luik zit in de achterdeur en als hij er vóór uit wil, komt hij eerst mijn aandacht trekken en gaat dan voor de voordeur zitten. Meestal doe ik dan wel open behalve in de winter als ik al uitgekleed ben.
Als hij vóor wil zijn en er door het luik uitgaat, moet hij 130 meter omlopen.
Soms maakt hij het héél bont. Dan moet ik achter de deur opendoen (naast het luik) en gaat hij naar buiten. Een tijd later zie ik hem voor het (doorzichtige) luik zitten wachten tot ik de deur open doe. Dan gaat hij een hapje eten en ... loopt hij naar de voordeur en gaat zitten wachten tot ik open doe. Soms verdom ik het gewoon. Het lijkt wel een machtsspelletje.
Aan het luik mankeert helemaal niets. 's-Nachts als ik slaap gaat hij gelukkig wél door het kattenluik.
Zijn vorige baasje deed zelfs de ramen voor hem open. Daar ben ik maar niet aan begonnen. Anders klimt hij op de vensterbank ten teken dat hij naar binnen wil.
Wie weet er een oplossing? Hij is echt niet bang voor het luik.
Ik vroeg me al af of hij zo moeilijk deed bij het luik omdat hij pijn had maar nog 4 dagen geleden zag ik hem zowat 100 km per uur naar me toe hollen over de straat toen ik met het snoepjesdoosje rammelde. Maar goed, ik heb de dosis Metacam verhoogd en zal contact opnemen met de dierenarts. Verder neem ik de raad ter harte die ik hier gehad heb: gewoon niet meer de deur open doen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.