Verschil inzicht over levenseinde kat: wat nu?
Hallo, mijn lieve kater zit helaas in zijn laatste levensfase. Hij was zeer levendig tot voor kort, maar is sinds 2 weken verzwakt en moe. Er is een tumor in zijn long geconstateerd. Hij is waarschijnlijk niet meer te behandelen en aan zijn laatste maand of weken begonnen. Ik heb hem de beste behandeling gegeven: er is vocht afgetapt, zuurstof toegediend, plus medicatie en een nacht opgenomen. Nu wilde ik mijn poes graag mee naar huis nemen voor een waardig afscheid. Ik ben toen door de dierenkliniek ontzaglijk onder druk gezet! Ik mocht hem alleen mee, als ik diezelfde dag euthanasie zou doen. Maar na de behandeling (600 euro), was hij zichtbaar opgeknapt. Bij mij thuis heb ik alles gedaan voor hem: zuurstoftank van 350 euro gekocht, hij eet nog brokjes en ik voer bij met pipet, hij spint nog en kan nog goed lopen. Het zijn waardevolle momenten voor hem en ook voor mij als zijn trouwe baasje. Ik wil niet onder druk al euthanasie doen als hij nog levenskwaliteit heeft. Als hij verder achteruit gaat, doe ik dat wel. Maar ik denk dat hij nog een 5 dagen/weekje mee kan. De dierenkliniek zet mij nu zeer onder druk dat ik mijn beestje al morgen moet inslapen. Terwijl hij nog geniet van in de zon liggen en ik dus ook nog even tijd kan hebben met hem. Kab ik verplicht worden mijn lieve dier te laten inslapen onder druk? Het verstoort mij enorm in mijn verwerking dat die kliniek mij zo bedreigt hiermee. Ik wil hem een rustig, waardig afscheid geven. Wat zijn mijn rechten?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.