Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik het opsluiten van mijn buitenkat omwille van het verhuizen, combineren met binnenblijven na sterilisatie?

We zijn 2 dagen geleden verhuisd met onze buitenkat. Ze jankt vaak, vooral 'snachts en klauwt aan het muggengaas bij de open ramen. Nu moet ze ook nog gesteriliseerd worden, zou ik dit gelijk doen zodat ze geen 2 keer opgesloten hoeft te worden? Of geeft dit te veel extra stress. Eerste idee was om het uit te stellen, zodat we de kosten van sterilisatie niet hebben gedaan om dan te merken dat ze wegloopt van het nieuwe huis. Maar nu twijfel ik omdat het binnenhouden echt wel lastig is. Zou de verhuis meer slaagkans hebben als ze gesteriliseerd is? En iemand tips tegen het janken en klauwen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Het janken en klauwen zou na castratie goed minder kunnen worden, hoewel het bij een echte buitenkat afwachten blijft. Ze zal echter niet meer krols worden en zodoende geen extra drive krijgen naar buiten te willen.
Ik zou haar zeker tegelijk met de castratie laten chippen, de extra kosten hiervan zijn niet hoog als je dat in een moeite door laat doen (vergeet ook de registratie van de chip niet).
Extra tip: vergewis je ervan dat je een dierenarts in de arm neemt die voor de operatie al pijnstilling geeft, en je ook nog meegeeft voor de eerste dagen na de operatie.
Het moet gebeuren, en dan is het maar gedaan, en zal ze hopelijk minder op ontsnapping azen.
Ik begrijp dat jullie je handen vol hebben op het moment, maar wees zeer alert op ontsnapping, en probeer regelmatig tijd voor haar vrij te maken om te spelen, zodat ze iets van haar overtollige energie kwijt kan.
Je zou kunnen overwegen haar Zylkene (een voedingssupplement, online te bestellen) te geven. Verwacht hier geen wonderen van, maar het dempt de stress toch ietwat.
Succes!
Rieneke1
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing