Waarom blijven mijn katten miauwen?
Ik heb twee katers (geen raskatten) en zijn bijna 6 jaar en gecastreerd. Ik woonde eerst in een ruim appartement dat vooral heel diep was en een dakterrasje. Daar wilden ze enkele keren per dag op maar eigenlijk alleen maar om wat water te drinken (altijd lekkerder dan in het bakje..), ze waren altijd zo weer binnen. Nu ben ik verhuisd naar een leuke tussenwoning met redelijk grote tuin en sinds kort mogen ze van mij (onder begeleiding) naar buiten. Ze zijn nog een beetje angstig buiten maar tegelijkertijd ook nieuwsgierig en blijven ook wel langer buiten dan eerst. Na een tijdje moeten ze van mij weer naar binnen want ik wil ze wel in de gaten kunnen houden en ik kan er niet altijd bij zijn.
Maar nu willen ze bijna continue naar buiten en gaan ze de he-le tijd miauwen! Niet normaal miauwen maar dat hele diepe en harde. Eentje springt ook vaak tegen de deurklink van de buitendeur. Ze zeggen altijd dat je ze moet negeren als ze bedelen en zeker geen harde "nee!" moet roepen, niet straffen of zin geven. Maar ik vind dit niet alleen voor mezelf vervelend maar ook evt voor de buren. Vervelen ze zich in mijn nieuwe huis nou zo erg dat ze de hele tijd 'zeuren'? Ook na spelen, knuffelen, eten, nieuw water en schone bak blijven ze zeuren en ik word er zelf een beetje moe van. Ze mogen overigens beneden en boven zijn dus genoeg ruimte lijkt mij zo. Iemand een idee?
Een kat, die graag buiten is en soms onder leiding naar buiten mag, blijft méér eisen, daar helpt geen gedragstherapeute tegen....
Maar je geeft hier geen enkel wetenschappelijk bewijs voor. Ze zijn echter van een appartement verhuist naar een woning met tuin.
Dus ..... wat is het probleem?... blaas dit probleen aub niet op met een gedragstherapeute. Geef deze katten gewoon tijd om te wennen aan de nieuwe omgeving zowel binnen als buiten. Katten zijn toch dieren en geen mensen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.