Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom valt een poes mij aan?

Sinds een paar weken valt de poes van mijn kennis mij aan. Wanneer ik daar over de vloer kom.

Het is begonnen toen ik weg vluchte omdat zij stond te krijzen en te blazen. En toen ging ze achter me aan en viel me springent aan.

Nu durf ik niet meer snel daar over de vloer te komen.

Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Het langetermijngeheugen van een kat is sterk. Hoewel een kat misschien maar een paar mensen of plaatsen in zijn langetermijngeheugen opsluit, kan hij ze zich jarenlang herinneren.
Hij associeert jou door het voorval dat je beschrijft nu wellicht met gevaar dat weer verjaagd moet worden.
.
Oplossing misschien: indien mogelijk de kat buiten zetten als je op bezoek bent. Pavlov zou zeggen: kom een week lang elke dag met iets wat de kat lekker vindt in je uitgestrekte hand brengen en verdwijn dan direct weer. Dan associeert het dier jou hopelijk met iets positiefs. Succes niet gegarandeerd.
Toegevoegd op 18 januari 2020 08:26: tekst
SimonV
5 jaar geleden
Heeft u honden thuis???
Want als dat zo is kan het zijn dat je hun geur meedraagt en de kat het kan ruiken.... het kan ook zijn omdat er in het verleden een misverstand is gebeurt, bv: er over gestruikeld, per ongeluk opgesloten in een kamer,.... de kat kan dit onthouden hebben en nu schrik hebben van je... om zich te beschermen vertonen katten dit soort gedrag....
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing