Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het erg als het ene konijn het andere dekt?

Ik heb net 2 konijntjes gekregen, een broertje en een zusje. Er is mij verteld dat ze beide 2 maanden oud zijn. Nu is het mannetje wel al een slag groter dan het vrouwtje, maar ik kan me voorstellen dat dit anatomisch normaal is.
Ik heb ze voor het begin even in een apart hok gezet, maar zodra ik ze samen zet gaat het mannetjes konijn meteen haar zusje dekken. Is dat erg? Kan ik ze dan wel bij elkaar zetten? Of moet ik wachten tot het mannetje gecastreerd is? Ik wil ze namelijk beide graag in 1 hok of samen los laten lopen zodat ze een maatje hebben, maar zo durf ik het niet zo goed.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Dekken is ook bij jonge konijntjes een typisch konijnengedrag en is normaal gesproken dus niet erg. Broer met zus maakt niet uit; ze doen het allemaal. Als je ze bij elkaar wilt houden moet je het mannetje laten castreren. Het dekken gaat dan niet over, maar het mannetje wordt wel rustiger én er komen geen inteelt-jonkies.
NB: Ik heb vele jaren meerdere konijnen gehad en dat ging altijd goed; je moet gewoon op tijd reageren.
Toegevoegd op 30 december 2019 14:13: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja, dat is wel erg in het geval zoals je het beschrijft.
Wij hebben hetzelfde gehad, ook broer en zus.
Je hebt een tijdje een beetje een gedoe.

Ten eerste mag het vrouwtje nu echt nog niet zwanger worden, dat is heel ongezond als ze zo jong is. Helaas mag je het mannetje pas laten helpen als hij 6-7 maanden is zeg ik uit mijn hoofd, vraag evt na bij de dierenarts, maar nu in elk geval nog niet. En hij is ruim voor die tijd vruchtbaar, misschien niet met 2 maanden maar wel met 3 maanden.

Verder mag je ze nu niet uit elkaar halen als ze later weer samen moeten zitten, dat gaat mogelijk ruzie opleveren. Dus aparte hokken is eigenlijk geen optie.

Dus dat is het gedoe waar ik het over had, wij hebben tijdelijk het hok in tweeën gedeeld zodat ze elkaar wel konden zien en ruiken maar meneer op afstand bleef. Af en toe samen gezet maar dan moet er iemand bij zijn om zijn lusten af te remmen.

Nadat het mannetje geholpen was (moet je nog steeds weken wachten) mogen ze dan weer bij elkaar.
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing