Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn hond heeft een andere hond gebeten, wie zit fout?

Ik heb had mijn vriend mijn hond laten meenemen naar zijn huis. Hij liet haar uit op de dijk, aangelijnd. Mijn vriend weet dat mijn hond haar eigen ruimte nodig heeft en dat je haar dus niet bij een andere onbekende hond moet laten als ze is aangelijnd, of dat hij haar een muilkorf aan moet doen (wat hij weigerde). Mijn vriend heeft hier niet naar geluisterd en daardoor heeft mijn hond een andere hond gebeten. Vervolgens is mijn vriend enorm kwaad geworden op mijn hond. Ik schrok hier erg van toen hij dit vertelde. Ik wilde hem uitleggen waarom hij het niet op deze manier kan aanpakken met mijn hond. Hij wilde niet naar me luisteren en werd ook erg kwaad op mij omdat ik de schuld bij hem leg en niet bij de hond.
Ik vertrouw hem niet meer met mijn hond en hij mag haar niet meer meenemen.
Of zat ik fout en is wat er gebeurd is de schuld van mijn hond of van mij?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Uiteindelijk zal de eigenaar van de hond moeten opdraaien voor de kosten na een bijt-incident, maar als jij een WA verzekering hebt (en die zou je moeten hebben als er een ander levend wezen onder jouw verantwoordelijkheid valt), dan valt dit daaronder en kun je het claimen bij je verzekering
5 jaar geleden
Als jouw aangelijnde hond een andere hond bijt die niet is aangelijnd, dan ben jij ( of je vriend) niet schuldig. Was de andere hond wel aangelijnd, dan moet je de eigenaar van de andere hond erop attent maken dat jouw hond niet vriendelijk is en mogelijk bij benadering kan bijten.
Dan voorkom je schade.
Mocht jouw hond niet zijn aangelijnd en valt hij een aangelijnde hond aan, dan ben jij schuldig en moet je eventuele kosten betalen.
Jouw vriend heeft waarschijnlijk te weinig kennis van honden en weinig geduld. Jouw vriend moet ook weten dat de hond geen schuld heeft, de begeleider is degene die de boel in de hand moet houden. Als je vriend niet in staat is de hond leiding te geven, moet je hem niet met de hond laten wandelen. Eigenlijk is het dus jouw schuld. Als hondeneigenaar hoor je al deze dingen te kunnen weten en te kunnen inschatten.
Ivana
5 jaar geleden
Je vriend zit fout. Je schrijft heel duidelijk, en blijkbaar niet voor niets:
"Mijn hond heeft haar eigen ruimte nodig en dat je haar dus niet bij een andere onbekende hond moet laten als ze is aangelijnd, of dat ze een muilkorf aan moet."
Je geeft een duidelijke aanwijzing, die volgt hij niet op, daarna bijt je hond een andere hond. Je mag blij zijn dat de politie niet langskomt en je hond laat inslapen.
5 jaar geleden
Ik zou tegen uw vriend zeggen dat hij inderdaad de maatregelen van een muilkorf of andere dingen moet nemen. En er is niet echt een schuld te leggen want iedereen zit hier een beetje fout. U had uw vriend niet naar buiten mogen laten gaan zonder maatregelen. Hij had het moeten zien aankomen en de hond bij zich moeten houden. En de hond had natuurlijk niet moeten bijten.

In het vervolg zou ik de maatregelen wel doen, en beter uitkijken of er een hond aan komt en uw hond bij zich nemen. Daarnaast kunt u bijvoorbeeld een cursus doen dat er voor zorgt dat u uw hond beter gaat begrijpen en zulke momenten kan verkomen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing