Mijn hond heeft een andere hond gebeten, wie zit fout?
Ik heb had mijn vriend mijn hond laten meenemen naar zijn huis. Hij liet haar uit op de dijk, aangelijnd. Mijn vriend weet dat mijn hond haar eigen ruimte nodig heeft en dat je haar dus niet bij een andere onbekende hond moet laten als ze is aangelijnd, of dat hij haar een muilkorf aan moet doen (wat hij weigerde). Mijn vriend heeft hier niet naar geluisterd en daardoor heeft mijn hond een andere hond gebeten. Vervolgens is mijn vriend enorm kwaad geworden op mijn hond. Ik schrok hier erg van toen hij dit vertelde. Ik wilde hem uitleggen waarom hij het niet op deze manier kan aanpakken met mijn hond. Hij wilde niet naar me luisteren en werd ook erg kwaad op mij omdat ik de schuld bij hem leg en niet bij de hond.
Ik vertrouw hem niet meer met mijn hond en hij mag haar niet meer meenemen.
Of zat ik fout en is wat er gebeurd is de schuld van mijn hond of van mij?
Africhten of opvoeden noemen ze dat geloof ik.
Een agressieve hond meegeven aan iemand die er niet mee overweg kan is niet handig.
Hier houd ik dan ook rekening mee en verder doet ze het prima.
Los van dat is het natuurlijk het niet luisteren van je vriend dat deze situatie zich voor kon doen.
Als je echt hem opgedragen hebt de muilkorf om te doen en hij heeft dat geweigerd heeft hij dat risico geaccepteerd.
Hij vind de hond verantwoordelijk voor haar uiting naar de andere hond. Dat vind ik de omgekeerde wereld en kwaad op de hond worden zal haar gedrag niet verbeteren of zelfs verergeren ben ik bang.
Niettemin zou het nog kunnen zijn dat in geval van bijvoorbeeld een aanlijngebod de andere partij eigen schuld heeft, zodat er niet voor alle schade aansprakelijkheid is.
Hiernaast zou je nog kunnen overwegen, als de relatie met vriend ten einde is bijvoorbeeld, om jouw aansprakelijkheid weer te verhalen op je vriend op grond van onrechtmatige daad of wanprestatie omdat hij zich niet aan jouw instructies heeft gehouden.
Voor deze laatste kanttekeningen dien je je wel beter te laten adviseren......
https://letsel.info/aansprakelijkheid-voor-dieren/
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.