Ik wil starten met hardlopen samen met mijn hond, maar hij is enthousiast. Hoe moet ik dit aanpakken?
Hoi!
Ik wil gaan starten met hardlopen samen met mijn hond.
Het betreft een husky.
Wandelend trekt hij niet veel. We maken veel kilometers.
Maar als ik begin met rennen raakt hij enthousiast natuurlijk is leuk voor hem.
Erg leuk maar niet zo comfortabel.
Hoe moet ik dit gaan aanpakken.
Gewoon even doorbijten tot we langere afstanden kunnen lopen, in de hoop dat hij dan doorkrijgt wat het comfortabelst voor ons beide is? Kan iemand mij helpen met plan van aanpak?
Ik moet zelf ook nog opbouwen, mijn plan is om in zes weken op te bouwen naar half uur per dag. Ik denk dat het het beste is als ik mijn hond dan meteen mee neem, zodat zijn lichaam ook rustig kan opbouwen? Ik begin met 3x 3/4 min en dan telkens een minuutje meer, met pauzes van 2 min wandelen. Gelijk 3x 10 min is een beetje veel denk ik?
Je kunt voor jezelf meerdere sites vinden waar je je hardloop/opbouwprogramma's kunt inzien. Dan krijg je een professionele begeleiding en tips. Maak je over de hond niet druk, maar zorg wel dat ze na afloop de gewenste verzorging krijgt: rust, vers water. Zorg ook dat de hond een half uur rust krijgt voordat ze weer een volle etensbak krijgt aangeboden.
Grotere honden kunnen namelijk een maagtorsie krijgen als dat de snel na inspanning gegeven wordt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.