Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom word een oververhitte hond bij de poten afgekoeld?

Ik zag op het nieuws een arme labrador die door zijn baas in de auto was opgesloten. Hulpdiensten koelde het arme dier met natte doeken aan de poten van de hond af. Ik vroeg mij waarom niet gelijk zijn lichaam ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Honden kunnen niet zweten zoals wij via ons hele lichaam. Een hond moet hijgen om zijn lichaamstemperatuur op peil te houden en ook via zijn poten kan hij warmte kwijtraken. De hond zweet dus eigenlijk via zijn mond en een beetje via zijn voetzooltjes. Hun vermogen om overtollige warmte af te voeren is hierdoor beperkt. Daarom wordt een hond bij de poten afgekoeld.
Toegevoegd op 03 juni 2018 09:33: bron
SimonV
6 jaar geleden
Als je je lichaamstemperatuur omlaag wilt brengen kun je het beste daar koelen waar de aders het dichtst aan de oppervlakte liggen. Doordat het bloed stroomt wordt de temeperatuurdaling direct verdeeld over het lichaam. Dat is aan de hals (en het hele hoofd), maar ook in de knieholten, de oksels e.d.
Bij een hond zijn dat heel de poten.
Ook bij paarden is het heel gebruikelijk om na een stevige sportprestatie de benen af te spuiten, om de lichamstemperatuur weer omlaag te brengen.
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing