Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kat terroriseert de buurt.

Wij hebben een kat en deze terroriseerd te hele buurt. Hij sluipt bij anderen naar binnen via het kattenluik om daar de etensbak leeg te eten.

Valt allerlei andere katten in de buurt aan zonder reden, ook als ze op hun eigen terrein zijn.

Voor mensen is het een goed beest.

Wat kunnen we doen om ervoor te zorgen dat hij hiermee ophoud en zijn territorium verkleint?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (14)

In laten slapen!
Zeker weten dat hij het niet meer doet;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of binnen houden. Dan is het probleem ook opgelost. Je kunt de buurt er niet mee blijven opschepen.
14 jaar geleden
Ik zou eerst maar eens uitzoeken van wie de kat is. Als je dat eenmaal weet kan je de baasjes erop aan spreken, of zelf de politie bellen(volgens mij valt dit daar ook onder, maar zeker weten doe ik het niet)

veel succes met het vangen van de kat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Binnen houden.
Je kunt hem natuurlijk ook buiten vast zetten, dat hebben vrienden van mij gedaan. Ze hebben van staaldraad op een hoogte van ca. 5 cm. een lijn gespannen van links naar rechts achter in hun tuin.
De kat zelf heeft met de hulp van een halsbandje en een klein honden/katten uitlaat bandje van zo'n 2m.
Met de lus van de uitlaatband, dat wat je normaal in je hand hebt, zit hij vast aan de looplijn.
Zo kan hij rustig de hele dag naar buiten maar valt niemand meer lastig.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als de kat voor jullie lief is, is hem in laten slapen toch geen optie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
VOORLOPIG binnen houden is dan een optie om het gedrag te verbeteren.

Dat in laten slapen sowieso al een optie bij je is (ook al is het de laatste) laat zien dat je er eigenlijk al over nadenkt.

Doe wat het beste is voor je beestje, niet voor jouw gemakkelijkheid. Als je hem tijdelijk binnen houdt en goed gedrag aan leert dan is er niks meer aan de hand.

Ook al is de tuin klein, de kat kan altijd naar buiten, er zijn altijd manieren om de tuin af te bakenen.

het ligt er maar net aan hoe ver je wilt gaan. Je hebt gekozen om dat lieve beestje in huis te nemen en dan zul je er alles aan moeten doen om het een goed leven te geven. Niet klakkeloos over inslapen nadenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker makkelijk om te zeggen om hem in te laten slapen. Zulke mensen zijn een beetje harteloos. Dier en mens zijn optevoeden. En dit vind ik niet echt een voorbeeld dat ik zou zeggen laat hem maar inslapen.

mijn antwoord:

- Neem er een kat bij voor gezelschap en dan spelen ze met elkaar dat kan helpen.
- binnen houden.
- afspreken met de buurt bewoners als je kat bij iemand in huis komt een beetje nat spuiten. Zodat hij het afleert.
- Dat was het :).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou hem binnen houden, want misschien krijg je binnenkort problemen met de buurt.
Maak een kattenluikje in de tuindeur, en daarachter een
afgesloten ren, op die manier kan de kat nog steeds naar
buiten, en niemand heeft er nog last van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in reactie op je vraag heb ik al voorgesteld hem even goed medisch na te laten kijken.
als medische oorzaken zijn uitgesloten, dan adviseer ik er een gedragstherapeute bij te halen.
die komt bij je thuis, en stelt in overleg met jou een behandelplan op, wat wekelijks geevalueerd wordt.
in laten slapen wegens gedragsproblemen is maar zeer zelden echt nodig.

Toegevoegd na 1 minuut:
www.tinley.nl
Rieneke1
14 jaar geleden
Je kunt je achtertuin, of een deel er van afzetten met schrikdraad speciaal voor honden en katten, verkrijgbaar bij een tuincentrum.
Binnen een dag weet de kat waar zijn nieuwe territorium is
katten leren dit erg snel, sneller dan honden.
Altijd 10 x minder erg dan in laten slapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bouw in je achtertuin een mooi voliere met van allerhande speeltjes en een ligplaats voor je kat en zet hem overdag daarin
dan heeft de buurt geen last van je kat en je hebt er zelf plezier van
want ik vraag me af wat mensen voor plezier aan een kat beleven als hij de hele dag op straat rondhangt en alleen thuis komt eten en slapen

en de kans dat de buurt een keer met het idee loopt om hem te vangen en naar de eeuwige jachtvelden te sturen wordt natuurlijk wel groot als je kat maar overal tepas en te onpas naar binnen gaat

dus gewoon lekker zijn eigen kooi achter je huis en het probleem is opgelost
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee jaar geleden had ik zo'n kater.Hij terrorisserde heel de buurt.Ik dacht hem dit jaar te vangen en te laten inslapen...maar het probeelm heeft zich vanzelve opgeslost.Hij is kalm, komt voor wat eten en laat onze katers (zijn jong) met rust.
Misschien doet hetzelfde zich voor met jouw probleemkat? Zoniet, proberen te vangen en laten inslapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige dat je kunt doen is hem binnen houden dan heeft hij die kans niet. Dat zul je niet willen.
De mensen waar hij naar binnenglipt moeten hem een tijdje flink laten schrikken als hij dat doet (water oid) en tja dat vechten met andere katten is dominant gedrag dat krijg je er echt niet uit. De rest van de katten zal wel leren oh jee daar heb je m weer, wegwezen.

Wij hebben ook zo'n inmiddels 16 jarige je-weet-wel kater, de schrik van de buurt. Inmiddels loopt hij zijn vaste rondje en doet nijdig naar de rest van zijn soortgenoten, die hem verder links laten liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je kat nog niet gecastreerd is, laat dat dan snel doen!
Dat kan het extreme gedrag jegens andere katten flink verminderen.

Verder het volgende.
Ik heb precies het zelfde met één van mijn katten.
Ik heb 6 katten, maar deze ene kat moet ik ten alle tijden gescheiden houden van de rest.
Hij is twee keer zo groot als een normale kat, heel sterk en gespierd en verschrikkelijk agressief naar andere katten. Als hij een kat ziet zal hij vechten tot de dood er op volgt.
Deze kat is overdag binnen, en 's nachts gaat deze naar buiten.
Veel mensen hebben hun kat 's nachts wel binnen.
Misschien zou je zelfs afspraken kunnen maken met je buren dat jouw kat na een bepaalde tijd naar buiten gaat, dat zij dan hun katten dan binnen hebben en het luikje op slot doen.

Mocht dit geen oplossing zijn, dan kan je altijd nog op zoek naar een geschikt tehuis voor de kat, want die zijn er wel.
Je kan de kat altijd beter aan een boer geven als muizenvanger, waar hij buiten alle ruimte heeft en geen huis in de buurt dat hij kan plunderen, dan dat je hem laat inslapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oke dus je denkt eraan om hem in te laten slapen oke?...
dus we nemen een kat we voeden niet zijn gedragop oei hij si lastig spuit erin en weg ermee...
beetje harteloos vind je niet?
een kattentuigje is een goede oplossing of binnen houden je kan ook in je achtertuin de bovenkant dus bij je tuinhek dicht laten maken maar gaas bijvoorbeeld of hekken zodat hij de tuin niet meer uit kan en aangezien je een kleine tuin hebt is dit een kleine moeite
en als je echt geen dierenvriend ben kan je hem beter naar een asiel doen daar waar hij wel een baasje krijgt die hem nog een kans geeft
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing