(Hoe) Moet je een hond straffen na een gevecht?
Ik heb een kruising Stafford en een kruising Dogo Canario. Helaas valt de Stafford de Canario soms aan en die vecht uiteraard verdedigend terug, en dan is het zo heftig dat ik hen letterlijk uit elkaar moet trekken. Ik heb er inmiddels veel ervaring mee hoe ik dat het beste moet doen, en dat lukt goed zonder dat er (zware) gewonden vallen. Maar meteen erna is voor mij een raadsel. Want de honden laat ik apart tot de tijd gekomen is dat zij weer bij elkaar kunnen en het onder toezicht goedmaken met elkaar. Maar wat moet ik tussentijds doen? Helemaal niets doen voelt voor mij machteloos, en dat machteloze is juist wat ik niet moet voelen om deze gevechten helemaal te stoppen. Ik weet waar de gevechten vandaan komen, en dit gebeurd haast niet meer. Maar helemaal voorkomen kan denk ik niet, en dan zou ik toch heel graag willen weten wat ik precies op de seconde moet doen nadat ik beide honden apart heb gezet. De Stafford laat ik nu steeds alleen in de keuken, omdat zij meer behoefte heeft aan haar eigen "persoonlijke" omgeving en hier het meest aan heeft om bij te komen na haar woede aanval. Dus ik geef mijn Canario dan gewoon aandacht, vanuit het oogpunt dat deze vele jaren ouder is en ook niet meer zo gezond. Bovendien is zij geen beginner van het gevecht. Doe ik dit wel goed?
Uit je verhaal krijg ik de indruk dat de Stafford bezig is om duidelijk te maken dat hij de baas is. Dat gaat door totdat die twee honden erover eens zijn wie er daadwerkelijk de baas is.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.