Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het slecht om water door het eten van de kat te doen?

Als ik mijn kat ''natvoer" geef, dan maak ik het lekker warm door het even in het water te weken, ik giet het af maar hou wel wat lekker warm water over, ongeveer 1,5 eetlepel. Dat heeft de volgende voordelen denk ik: de kat krijgt extra water binnen en de kat zit eerder vol waardoor hij misschien beter op gewicht blijft.
Of heb ik het helemaal mis? Kan de kat watervergiftiging oplopen of iets anders?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het is prima om je kat natvoer op temperatuur te geven, en water toevoegen is een goed idee. Katten zijn van nature woestijndieren die hun vocht uit hun prooi halen. Met droge brokjes schiet dat helaas niet op, met als gevolg dat de meeste katten lichtelijk uitgedroogd zijn, omdat dat voer zo goed als geen vocht bevat en drinken niet in hun systeem zit. O.a. nierfalen is daardoor een groot probleem bij veel katten. Als je alleen natvoer zou geven, dan is extra vocht toevoegen overbodig, maar in geval de kat brokjes krijgt en daarnaast natvoer, dan is het een heel goed idee daar een lekker soepje van te maken.
Rieneke1
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Droogvoer met 3x in de week nat voer blijft het beste voor een kat, ook al zeggen mensen van niet, het is echt zo! Mijn familie runt een kattenhotel, dus je kan het van me aannemen ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
En als je dan die ene keer natvoer geeft....doe er alsjeblieft niks mee! Geen warm water, een kat drink zelf! En als je kat niet zelf drinkt, moet je langs de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het toevoegen van een klein beetje extra water aan incidenteel natvoer kan geen kwaad. Het is echter wel belangrijk dat de kat zelf zijn inname van vast voedsel en vocht kan reguleren. Bied daarom altijd voer aan en apart daarvan water.

Dat katten niet uit zichzelf zouden drinken "omdat het niet in hun systeem zit", zoals hierboven geschreven, is klinkklare onzin. Als een kat alleen droogvoer en water krijgt, kan een gezonde kat zijn inname prima zelf reguleren. Alleen droogvoer is niet ongezond en dit is dan ook beslist niet de oorzaak van nierfalen, blaasgruis of andere aandoeningen.

De exacte oorzaak van nierfalen en blaasgruis is ondanks veel onderzoek niet geheel bekend. Het komt ook voor bij katten die geen droogvoer krijgen of in het wild leven. De belangrijkste oorzaak is genetische aanleg en "persoonlijke" gevoeligheid voor die aandoeningen; daarnaast zijn er allerlei bacteriële en virale infecties die dit kunnen veroorzaken.

Als je eenmaal een kat hebt met problemen (uitdrogingsverschijnselen, niet zelf drinken, blaasgruis, nierfalen) is een bezoek aan de dierenarts nodig. In overleg zijn er dan mogelijk oplossingen nodig om de kat extra vocht toe te dienen, afhankelijk van de situatie. Bij gezonde katten is dat, nogmaals, niet nodig. Een kleine hoeveelheid is echter niet slecht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing