Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel voer mag mijn hond hebben?

Ik heb een klein hondje die +-10kg weegt en 8 jaar is. Het is een kruising tussen een Shi tsu, Maltezer en een cairn terriër. In het kort het is een boomer hondje. Hij is te zwaar moet afvallen... hij mist 1 a 2 tandjes van zijn ondergebit maar hij kan nog gewoon brokken eten. Hij is verwent. Hoe moet ik zijn brokken afmeten met dit meetbakje? En hoeveel mag hij dan hebben?

Toegevoegd na 3 minuten:
(Ik zie witte vlakken als foto's, als je er op klikt word de foto geopend in een nieuw tabblad)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Bron http://www.dierenkliniekhulst.nl/?pagina=voedinghond
170 gram per dag is wat een 10 kg zware volwassen hond mag eten.
---------------------------------------------------------------

Je mag een hond die moet afvallen aanvullend gekookte sperziebonen geven, dat vult goed en is gezond. Tijdelijk even geen tussendoortjes, eerst kijken of het lukt met de hoeveelheid voedsel en beweging. Als je toch iets tussendoor als snoepje wilt geven, neem dan een brokje van het normale voer uit de afgewogen hoeveelheid voor die dag.
(Later tussendoortjes vervangen voor bv appel, wortel en komkommer.)

[Afgezien daarvan zou ik eerst iets anders proberen. Ipv een hond op dieet zetten, kan je ook meer beweging vaker en langer uitlaten en spelen (zelf of met andere honden) toepassen om actiever te worden en daardoor af te vallen; door meer te bewegen worden honden actiever, fitter en dus gezonder. ]

Bron http://www.dierenkliniekhulst.nl/?pagina=voedinghond
170 gram per dag is wat een 10 kg zware volwassen hond mag eten.

Praktische tips
- Meet elke ochtend de juiste hoeveelheid voeding voor die dag af, en geef eventuele tussendoortjes uit deze hoeveelheid
- Verdeel de dagelijkse hoeveelheid voeding over 4 maaltijden
- Zorg altijd voor voldoende vers drinkwater
- Maak een foto van uw hond voordat hij aan z’n dieet begint
- Zorg voor meer beweging voor uw hond, maak dagelijks meerdere lange wandelingen en/of laat hem een paar keer per dag achter een balletje aanlopen
- Een hond die op dieet gezet wordt verliest tussen de 0,5 en 2% gewicht per week. Gemiddeld 1%, dus een hond van 20 kg verliest 200 gram gewicht per week

Als het allemaal goed gaat kan je hondje dus 100 gram per week afvallen! Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing