is er ook een zachte manier om de hond van 17 jaar zelf te laten gaan?
Mijn malthezer reutje is 17 jaar. Buiten een paar kleine probleempjes met zijn 2 kniën over enkele jaren, mogen wij over zijn gezondheid absoluut niet klagen. Sinds een paar maand is hij volledig blind en doof en niet meer goed te been. Problemen met plas ophouden zijn er nu ook meer om meer.Hij begint moeilijk te lopen en zakt af en toe door zijn pootjes
ik zou gewoon willen dat hij niet lijdt en dat hij zachtjes inslaapt, in zijn vertrouwde omgeving, met zijn beste speelkameraadje (een ander malthezertje van 18 jaar oud maar nog in heel goede gezondheid.
Moest ik bvb mijn hartmedicijnen toedienen (emcomcor 5 mg), zou dit voor hem pijnlijk kunnen zijn?
Ik heb bij sommige momenten de indruk dat hij ongelukkig is, en op andere dan weer niet
Hij is mooi in zijn eigen mandje heengegaan. Ga niet zelf experimenteren met medicijnen toedienen, je weet niet hoe je dier er op reageert.
Knieën, blind, doof, slecht ter been en incontinent en nu ook nog echt moeilijk lopen en zakt door zijn pootjes? [Wat doet je je zolang wachten/twijfelen?
Waar wacht je nog op? een hartkwaal? longproblemen, kanker wegens jarenlang 'mee'-roken? kan hoor als je maar lang genoeg wacht komt er nog wel iets bij. (en dat is helemaal geen vreemde gedachte, gebeurt vaak : meeroken en dus kanker en daarna einde verhaal).] Beste @sisi1971, ik deel je verdriet, maar als je al zolang hondjes hebt, zou je toch beter moeten weten, denk ik wel. Oudere dieren (honden en katten) moeten toch een soort jaarlijkse APK keuring ondergaan. Door de dierenarts bekeken en al dan niet behandeld worden en medicatie ontvangen, die soms met gepaste moeite toegediend moet worden.
Op zo'n moment dat een van al die kwalen van je lieve hondje de kop op steekt of erger wordt , komt toch eens ter sprake : genoeg is genoeg? en wanneer dat dan zou moeten zijn? Mensen denken daar inderdaad verschillend over, dat klopt. Veel huisdieren eigenaren kunnen het niet aan, wanneer ze horen wat hun lieveling mankeert en moeten dan nog een week of wat wennen aan het idee(!) dat Poekie of Nero er niet meer zal zijn!? -----De zachtste manier om de hond te laten gaan is het zelf te regelen, niet zelf te laten gaan.----- Maak een afspraak met de dierenarts en in huiselijke kring is voor het dier het prettigst, maar bespreek dat maar met je dierenarts. Neem afscheid in je hart en wees er voor het beestje,
(Ik had een vriendin die op het laatste moment wegliep, Ongelofelijk!)
Hij zal je hond eerst een prikje geven, waarvan hij gaat slapen, bij sommige oude honden met een al wat zwakker hart, zal het hart tijdens de slaapprik al stoppen. Mocht dat niet het geval zijn dan geeft de dierenarts, zodra je hond in slaap is, de definitieve euthanasie prik. Hij zal er niets van merken, want de slaapprik is een soort narcose, net als bij een operatie. Sterkte.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.